lördag 22 mars 2008

Datorhaveri

Skit också. Min dator pajade. Vilket i och för sig är mitt eget fel – gång på gång har jag låtit den ligga på soffan, och gång på gång har Rufus haft ner den. Tillslut var själva uttaget så glappt att den inte fick någon ström.
Och eftersom jag är en dubbelidiot hade jag inte tagit back-up på grejer jag skrivit.

Så jag lämnade helt enkelt in datorn för lagning. Snubbarna i datoraffären kollade undrande på mig och frågade om jag inte borde köpa en ny istället – ”det är ju inte något speciellt märkvärdigt med den här”. Nej. I och för sig. Men A: Jag behöver fortfarande få tillgång till grejerna på min dator, och hur skulle det gå till om den fortfarande är paj? B: Jag är fortfarande asfattig och att laga datorn skulle ändå vara snäppet billigare än att köpa en ny (särskilt om jag dels skulle vara tvungen att köpa en ny och dels betala för att få dem att på något magiskt vis plocka ut innehåll från den havererade datorn) och C: Hallå, vad hände med den miljövänliga aspekten, då?

Så jag lämnade den alltså för lagning. Med ovanstående förklaring. Eller i alla fall argument A.
En halv vecka senare var datorn klar och jag begav mig glad i hågen ut i snöstormen ända till Odenplan för att betala (1500:- plus moms!) och hämta datorn.
Eftersom vi efter Rufus ankomst har haft rätt begränsad surftid kände både jag och Peter en vag frustration över att av hänsyn till den andra inte sitta och hänga med alltför många hjärndöda aktiviteter på internet medan den andra satt och väntade på sin tur. Det var alltså pure pleasure när vi i vanlig ordning kunde slå oss ner i varsin soffa, med varsin dator, samma kväll för att porrsurfa. (obs! Skämt!) Trodde jag ja. Datorn hann bara starta upp, ge mig nåt meddelande om disker som skulle inkonsekvenskontrolleras och trunkeras. Sen dog datorhelvetet igen. Jag försökte starta upp säkert tio gånger, laddade den hela natten, bytte eluttag – allt. Ingenting hjälpte. Skickade ett halvsurt mejl till dataaffären och fick följande svar:

Prova att installera om den med dina recoveryskivor som kom med datorn, om inte det hjälper kan det vara hårddisken som behöver bytas.
Prova också att starta i felsäkert läge, tryck F8 under uppstarten, om den inte går igång då är det nog hårddisken som är kraschad.


Jamen tack så jävla mycket. När jag lämnade in den var det bara strömuttaget det var fel på.
Och vad händer om jag kör recoveryskivorna? Svar: Allt jag skrivit försvinner.
Och vad händer om hårddisken har kraschat? Svar: Allt jag skrivit har försvunnit.
Och vad var argumentet jag gav till att jag lämnade in datorn från första början? Svar: Jag vill ha tillgång till det jag skrivit.

Fast nu sitter jag i Dalarna och har ätit så mycket mat och tårta och godis att jag bara kan ligga lugn på sängen och vegetera, så jag har inte hunnit testa det där med F8, och jag har inte orkat tänka på hur mycket jag förlorar om hårddisken faktiskt har kraschat.

Saker man inte FÅR slarva med:
1. Ta back-up på grejer man gjort på datorn
2. Ta en hemförsäkring
3. Lämna ut sitt kontonummer/Visakortsnummer till skumma sajter på internet.
4. Allt som försätter ens unge i fara.
5. Korr

Inga kommentarer: