måndag 10 mars 2008

Look what they’ve done to our förort, ma

Okej, jag ger mig. Jag hade fel. Hela den här galleriagrejen i Skäris känns inte alls bra längre. Jag drar mig faktiskt för att gå in där nu för tiden, och då spelar det ingen roll att både Top Shop och P.op har öppnat butiker:

Saker som gick snett:

1. Restauranger
Det ÄR bra att det öppnade ett helt gäng restauranger på ett restaurangtorg, men det sjuka är att maten på samtliga ställen blir sämre och sämre OCH dyrare och dyrare för varje dag. Och även om jag inte svängde sådär våldsamt många bägare nere i centrum nattetid är det rätt trist att det inte längre finns ett enda kvällsöppet ställe (jo, visst, kinesen har öppet till nio, har jag hört, men maten där är faktiskt snudd på oätlig). Foodcourten stänger vid sex på helgerna ...

2. De där jävla försäljarna
De stackars Proletären-namninsamlarna – som mest stod rakt upp och ner och såg bistra ut – har nu jagats UT ur köpcentret. Nu måste man istället spurta med blicken i golvet eller taket för att försöka undvika den långa rad av ihärdiga säljsnubbar som ropar ”Ursäka, ursäkta, fröken, hallå!” och vill pracka på en mobilabonemang och skönhetsprodukter och fan vet vad. Back off, för fan, jag vill hasa ner till apoteket i mjukbyxor och köpa det jag ska, jag vill INTE komma hem med ännu en mobil på avbetalning!

3. Fik
Jamenvisst, jättebra att de har öppnat tre fik med jättemuffins och kaffelatte. Synd bara att de (de=onda Boultbee, det engelska företag som numera äger Skärholmens centrum) samtidigt har infört caféstopp. Till exempel: Den tomma men anrika lokalen där den numera ihjälskjutna Ratko hade sin boxningsklubb har stått tom nästan sen jag flyttade hit. Nu ville en sammanslutning av olika föreningar starta fik där, ordna fester och sälja hantverk. Men icke. Det är bättre att lokalen står tom och samlar damm än att – gud förbjude! – något så oglammigt som föreningar skulle få en plats i den nya shoppingstaden.

4. Inglasningen av Bredholmsgatan
För att ta sig från vår sida av centrum till andra sidan – där t.ex. Harrys video finns, det enda kvällsöppna stället efter Boultbees intåg – måste man numera gå på en mörk och ödslig bakgata, eller rättare sagt, en sunkig skolgård. Den enda gågatan som existerade här i centrum är ju numera en inglasad del av gallerian och som sådan ej öppen för allmänheten kvällstid. Extra mysigt när man vet att folk blir ihjälskjutna på parkeringsplatser i krokarna.

5. Biblioteket
Bibblan (där jag f.ö. lånade i princip all kurslitteratur jag behövde när jag pluggade litt.vet) ligger efter inglasningen av Bredholmsgatan så undanskymt att man måste ha bott här sen tre generationer tillbaka för att överhuvudtaget hitta dit.

Snart köper väl Boultbee upp hela vårt bostadsområde och gör om det till lyxlägenheter som folk kan weekendbo i medan de shoppar i gallerian och Kungens kurva.

Men Rufus, som numera både kan gå och klättra och sätta på teven själv, vinglar runt nere på torget med ett stort smajl över hela ansiktet utan att väja för någon (jag blev aningen nervös när han började harassa en kroppsbyggare nere på kaffekvarnen, dock) och ser ut som om han äger förorten.

Inga kommentarer: