måndag 8 oktober 2007

Tyck synd om mig!

Jag är i Dalarna nu. Idag har jag kört sex jävla lektioner och min hjärna känns helt mosig. Och vad gör jag då, jo, jag sätter mig och gör ett IQ-test på Facebook, som om jag behöver MER bekräftelse på att jag är efterbliven än de satans körlektionerna.

Nej, det går inte särskilt bra. Höll fan på att börja gråta under det första dubbelpasset. Min körlärare verkar vara anhängare av pedagogiken beröm-aldrig-klaga-alltid. Jag FÖRSÖKTE verkligen tänka in Zoltans milda stämma som sa saker som: ”Ja! Jättebra! Det var en väldigt mjuk och fin växling du gjorde där!” Men efter att ha stressat och stressats till ännu en jävla blunder i någon rondell eller vid något rödljus (”släpp inte kopplingen så fort, då hoppar bilen, nu står du för långt mot mitten av vägen, inte växla över redan nu, du måste vara lite tuffare, du måste visa vad du tänker göra, bromsa inte så hårt” – och alla dessa repliker smattrande emot mig SAMTIDIGT som jag spänner mig så jag är helt torr i munnen och försöker klara av att koncentrera mig på körningen, rent praktiskt) så kändes Zoltans röst (OCH mitt körkort) allt mer avlägset. Jag kanske inte ens får köra upp på fredag (för körskolan vill ju ha fin statistik, så tror de inte att man klarar det så vill de hellre att man väntar).

Fan vad jag ångrar att jag påbörjade det här projektet. Jag menar, är det VÄRT det? Det finns ju hemkörning från IKEA och ska man åka på semester kan man väl flyga eller åka tåg. Fast nu har jag bränt halva mitt sparkonto på det här, så nu MÅSTE jag ju ta det satans körkortet, annars är det totalt bortslösade pengar.
Och Rufus är hemma i Skäris med Peter och jag saknar honom något alldeles gräsligt.

Mina bästa råd till dig som överväger att ta körkort:

1. Gör det inte.
2. Om du ändå ska göra det, gå inte någon intensivkurs. Det är samma sak som att gå med i en sekt. De tar alla dina pengar och hävdar att du måste stanna hos just dem och ta tusen lektioner till för att klara provet. Ha någon snäll och tålmodig person som du kan övningsköra med tusen gånger innan du ens sätter din fot på en körskola.
3. Välj en sunkig skola med snäll lärare framför en skola med nya ”fräscha” lokaler men lärare som kör dig i botten.
4. Övningskör inte med din far.
5. Offra inte din semester på det. Det är tråkigt, jobbigt, uselt för självförtroendet och du blir allt annat än utvilad.

Inga kommentarer: