måndag 22 oktober 2007

Skärholmenmysterier

Jävla Facebook som slukar den lilla tid som blir över efter jobb och disk och tvätt och barnpassning och bilkörning och matlagning! Eller, nu ljuger jag lite, för jag ÄR faktiskt grymt disciplinerad med Rooomaaaanen också just nu, två timmar per dag när jag inte jobbar, en timme när jag jobbar. Jag slutspurtar. Har lovat min förläggare manus innan jul och jävlar vad skönt det känns med en deadline (särskilt en deadline som jag till och med tror att jag kommer att klara).

Häromdagen när vi skulle ta hissen upp från torget klev en alkis in i hissen och började mingla. Han ryade om hur hemskt det var att att hans fru som just hade fått barn hade blivit hemskickad från BB efter bara någon dag. Han hade blivit pappa för tre dagar sedan. Han stank så mycket sprit att vi höll på att bli fulla där i hissen. Hans tänder var så dåliga att de bara var gula stumpar. Och han hade köpt med sig en påse McDonald’skäk till den nyblivna mamman (den där lukten av strips på väg att kallna). Fy fan vad sorgligt det kändes. Och samtidigt, den där overklighetskänslan som man får ibland när man skriver böcker, att man just har mött någon från romanen man håller på med. Skärholmenmisär. (Fast i min bok finns det ingen alkad gubbe i mer än en ytterst perifer roll)

Jomen nu minns jag var vi hade varit när vi stötte på alkisen: vi hade tagit med Rufen på hans livs första filmpremiär (hans livs första film också, för den delen). Nu var det i och för sig inte sådär jätteglammigt – det började klockan tio på söndagsmorgonen, det serverades muffins och Festis och filmerna var i princip upplästa böcker med några tillagda ljud och rörelser. Men Rufen älskade det! I slutet av Gittan och fårskallarna spelade de en snutt grekisk musik som han tyckte så mycket om att han stod i knät på mig, hoppade upp och ner och tjoade. Jag har aldrig träffat någon som är så entusiastisk inför ALLT nytt som min son – maträtter, leksaker,upplevelser.

Skärholmenmysterier:
1. Katten
Vem är det egentligen som gör katthuvud-tagen som är ÖVERALLT?

2. HopLouie

Har människan/människorna flyttat härifrån? Nästan alla de fina gamla Christer Pettersson-bilderna är borttagna och inga nya dyker upp.

3. Var bor de kriminella tvillingarna?
(som jag för övrigt drömde om häromnatten. I drömmen fanns det en oskriven lag i Skäris om att varje gång man var nere i centrum och tände en cigg så skulle en av tvillingarna få första blosset).

4. När ska egentligen bazaren i gula huset öppna?
Och kommer La Bouffé att flytta in där?

5. Kommer det någonsin att öppna en ny skivaffär i centrum?

Inga kommentarer: