tisdag 6 maj 2008

His n Hers i bokhyllan

En av de festligaste sakerna med lägenheten vi hyrde i Spanien var att det fanns en hylla full med pocketböcker som tidigare gäster lämnat efter sig - av det övriga klientelet i staden att döma alltså brittiska panchisar. När jag rotade igenom hyllan upplevde jag ännu ett av dessa talrika “om det här hade varit en film hade man tyckt att det vore FÖR klyschigt”-ögonblick. För snacka om his n hers-urval. Jag började nästan se på mina medpanchisar i staden med nya ögon - under ut-och-äta-finskjortan och bananväskan, den rödbrända huden och den fjantiga lilla solhatten brann hos männen en önskan om att få vara actionhjälte, specialagent - en riktig hårding. Och under de glansiga, uppknäppta blusarna, Espandrillosandalerna och de något mindre fjantiga solhattarna hos kvinnorna dunkade hjärtat av längtan efter ... något annat. En eldig man, ett äkta medium - någon/något som skulle få dem att uppleva en helt ny sida av livet.
Eller också hade de bara velat softa med något lättsmält i solen.
Jag vet inte vad jag vill säga med följande lista. Bara att det roar mig. Eller kanske skrämmer mig. Eller får mig att kultursnobbigt undra vad det egentligen är för fel på folk. Egentligen talar titlarna för sig, men förlagen försåg mig dessutom med så underbara citat att jag inte kunde låta bli att återge dem.

I bokhyllan

His:



Geoff Thompson - Red Mist
Säljcitat från baksidan: “Only a man with 300 street fights under his belt could deliver such a compelling read.” Ross Brown, FHM



John Grisham (glömde skriva ner titeln, men säljcitatet funkar säkert på vilken Grishambok som helst)
Säljcitat från baksidan: “A killer combination of sheer story-telling nous and no-nonsens prose.” Independent



1:st to Die - James Patterson
Säljcitat från baksidan: “Terror and suspense that grab the reader and won’t let go. Just try running away from this one.” Ed McBain



Tom Clancy - OP-centre: Mirror Image
Säljcitat från baksidan: “A powerfull profile of America’s defence, intelligence and crises management technology”



Fredrik Forsythe - Hämnaren
Säljcitat från baksidan: “Fredrik Forsythe är en mästare när det gäller spionage, internationella intriger och spänning.” Washington Post


Hers:



Josephine Cox - The Gilded Cage
Säljcitat från baksidan: “Guarenteed to tug at the heartstrings of all hopelses romantics!” Sunday Post



Sophie Kinsella - Shopaholic ties the knot
Säljcitat från baksidan: “I almost cried with laughter.” Daily Mail



Derec Acorahs - Amazing Psychic Stories
Ur baksidestexten: “Derek Acorah first noticed his psychic gifts as a child and, shortly after his early football career with Liverpool FC, quickly became in demand as a medium.”
(jag tror att den här texten även försöker locka till sig manliga läsare genom att dra in det där med fotbollen, men fotot på Derek på framsidan borde skrämma iväg vilken man - och kvinna - som helst.)



Jodi Picoult - Keeping Faith
Ur baksidestexten: “Mariah White thought her life was pretty much perfect. A wife and mother was all she ever wanted to be.”



Danielle Steel - The Long Road Home
Ur baksidestexten: A work of daring and compassion, a tale of healing that will shock and touch and move to your very soul. […] The Long Road Home is more than reveting fiction. It is an inspiration to us all. A work of courage, hope, and love.

Inga kommentarer: