måndag 27 oktober 2008

Bästa tobaksaffären

Beställde tre böcker idag – Curtis Sittenfields nya (längtar!), Matildas katter av Jan Lööf och Stephen Kings Att skriva (den sista har jag redan, men jag beställde ett ex till en mycket ung författare som man kan säga att jag handleder, jag tycker att den är skitbra i sin genre). När jag skulle skicka beställningen upptäckte jag till min förtjusning att man kunde hämta ut paketet på Ritas tobak och spel i Sätra. I love den affären. Någon som minns (den i och för sig skittråkiga) teveserien Goda grannar? Så är den affären! Den ligger dessutom perfekt till vid tunnelbanan.

Sju sköna saker med Ritas spel och tobak

1. Rita själv (antar jag)
En förtjusande kvinna i 40-års åldern som verkar vara lika vänlig mot precis ALLA som handlar där. Det står alltid nån tomte nånstans i affären och pratar med henne när man kommer in.

2. De har svingott kaffe att köpa med sig för en tia.

3. Kidsen som hänger där på väg till skolan. Har bland annat hört följande dialog vid godishyllorna mellan tre typ fjortonåriga killar:
Kille 1: (melodramatiskt) Jag vill ha godis!
Kille 2: Men köp godis då.
Kille 1: Det kan jag ju inte, det är ju Ramadan.
Kille 3: Amen man behöver faktiskt inte fasta om man är under femton.
Kille 1: Nä, nä, men … Åh vad jag är sugen på godis! (det sista vrålas fram, lidelsefullt.)
Kille 3: Vad fan håller du på och fastar för när du inte måste?

4. De har Dr Pepper (den godaste och kanske mest missförstådda läsken)

5. Alla söta små kitschsaker framme vid kassan (som alltså inte är till salu utan bara står där som prydnad) – små Hello Kitty-figurer, guldhästar, ett litet glasträd (har jag för mig, men nu kanske jag bara spinner loss här).

6. Billigt snus. 26 spänn för en dosa Catch Dry (ja, ja, suck, nu avslöjar jag att jag snusar en av de töntigaste sorterna av dem alla)

7. De öppnar redan halv sju på morgonen.

Synd bara att hela byggnaden där tunnelbanan ligger ALLTID stinker sopor. Man får göra det bästa av det och låtsas att man är i NY.

3 kommentarer:

Anonym sa...

tänkte klicka hem din roman Sju sköna snubbar från adlibris idag men gjorde det aldrig eftersom jag fått för mig att den är en ungdomsroman and i don't do that. är den en ungdomsroman? annars klickar jag hem den imorgon istället. :) kul att du har flyttat, tydligare och snyggare på blogspot.

Tittip sa...

Ja, usch, jag hatade den där tyska sajten - där man dessutom måste BETALA för att få lägga ut bilder.
Nej, det är en vuxenroman, däremot är det nog mest 20 somethings som verkligen gillar den. Vilket kanske inte är så konstigt eftersom jag själv var en 20 something när jag skrev den.

Anonym sa...

Jag är en 20 something så jag klickar hem den as we speak, jippie! hade också blogs förut men bytte när de ÄNNU en gång tog bort mina å, ä och ö. Ve och fasa. Underbart att du är tillbaka!