onsdag 29 oktober 2008

Under tiden någon annanstans – vad jag gjorde under katastrofen

Jag ska inte säga att det här är min egen tanke för jag har läst den både här och där, men det finns vissa tragiska händelser – t.ex när Palme blev skjuten eller 11 september eller när Kurt Cobain sköt sig själv – som nästan alla har ett starkt minne förknippat med. Ofta ska folk ha varit med om storslagna/livsomvälvande saker just när dessa saker hände. Men det ÄR något med katastrofer eller vissa människors död som verkligen får minnet att fästa. Tyvärr kan jag inte skryta om att jag gjorde särskilt spännande grejer, men jag MINNS exakt när, var och hur jag fick reda på det:

1. Discoteksbranden i Göteborg
Jag hade sovit över i ett kollektiv i Malmö och just upptäckt att jag supit bort min plånbok kvällen innan. Teven stod på och jag krälade runt under soffor och bakom gardiner för att leta när någon plötsligt uppmärksammade vad det egentligen var de pratade om på alla dessa extrainsatta nyhetsinslag och alla som var vakna satte sig tysta på golvet framför teven.

2: 11 september
Jag satt och gapade hos tandläkaren, som hade radion på. Var fullt koncentrerad på borttagandet av tandsten när tandläkaren (som nästan aldrig säger nånting, vilket är ett av skälen till att jag gillar honom) bara la ifrån sig grejerna och utbrast: ”Herregud, vad är det som händer i världen.” Samtidigt fick jag sms från G som skrev att världen håller på att gå under (oh yes, he can be such a drama queen).

3: Mattias Flincks dödsskjutning i Falun
Minns inte vad jag gjorde när jag fick reda på det, däremot klart och tydligt vad jag gjorde medan det hände. Jag bodde nere i Skåne, men var i Svärdsjö (utanför Falun) hos mina föräldrar. Hela den natten satt jag och spelade ett skittråkigt spel (nåt slags Shuffleboard) på min systers uråldriga Mac, jag satt helt apatiskt och spelade mot olika monster medan det ljusnade på himlen ovanför åkern utanför. Nästa dag ringde folk från Skåne för att kolla så att jag levde.

4: Kurt Cobains död
Jag gick på folkhögskola i urtrista Svalöv och hade en rätt deppig period. Har för mig att några av mina bästa kompisar därnere hade åkt till Lund för att gå på Smålands, att jag inte följt med och att jag därför kände mig extra tråkig. Jag gick till den pyttelilla affären nära skolan för att köpa godis och på löpsedlarna stod det att Kurt Cobain tagit livet av sig.

5. Tsunamin
Jag bodde på hotell i Seattle med G, Charlie och Jake. Jake tog som vanligt hundra år på sig att bli klar, så vi andra gick ner i lobbyn och satte oss och slöglodde på teve. Det var nyheter och det handlade bara om Tsunamin. Först fattade vi inte varför de bara intervjuade svenskar på plats, sedan sa reportern något om att det här var ett stort trauma för Sverige, att en stor del av de omkomna var svenskar. Jag och G bara kollade på varandra och sa: ”Känner du nån som är i Thailand nu?” Och vi insåg att vi hade absolut ingen koll var folk vi kände befann sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Otroligt intressant och välskrivet.