onsdag 22 oktober 2008

Du vet att din familj kommer ur skiktet "lägre tjänstemän" när ...

Sådär ja, då var manuset ivägskickat, så nu kan jag börja blogga som en normal människa igen.
Sitter och tänker på det här med den stora klicken av lägre tjänstemannafamiljer – som nästan ALDRIG skildras vare sig på film eller i böcker, förutom som karikatyrer då. Jag antar att just det klasskiktet anses som alldeles för grått. Överklassen har sin dekadens och sina skandaler, medelklassen har sina Norénska neuroser, arbetarklassen har sin mustighet och sina ”original”. I fiktionen alltså. Vad har skiktet av lägre tjänstemännafamiljer? Gråsossar? Kanske är det för att det där gränslandet mellan medelklass och arbetarklass är alldeles för diffust. Kanske är vi helt enkelt alldeles för tråkiga, för vaga.Nånstans fattar jag att det var EN av många anledningar till att jag tyckte så jävla mycket om Inger Edelfeldts ungdomsböcker när jag var yngre – för en gångs skull kände jag igen mig i den fullständigt vardagliga familjesituationen. För jävlar vad det kryllar av skönt bohemiska konstnärstyper som ränner runt barfota och spelar udda instrument och levererar livsvisdomar på hög i barn- och ungdomslitteraturen (i alla fall gjorde det det när jag var liten).
Du vet att du är född i en lägre tjänstemannafamilj om …
1. … du inte fattar vad folk snackar om när de säger att de upptäckte den och den musiken genom att gå igenom sina föräldrars skivsamling. När du kollade igenom vad dina päron hade på sina vinyler hittade du mest dansband och underliga muzakorgelinspelningar av gamla hits.
2. … du flera gånger fått svara på frågan: ”Men vad blir man av det då?” när du berättat att du ska plugga nån kurs på universitet.
3. … och sedan överkompenserade som fan när du väl började plugga, hade vg på varenda tenta och hade kursens överambitiösaste källförteckning på alla uppsatser.
4. … du (om du är tjej i alla fall) på högstadiet varken tillhörde tjejerna som alla killar ville ha sex med men som fick usla betyg, eller tjejerna som alltid hade äldre killar och toppbetyg utan snarare var nörden med mellanbetyg (som i hemlighet blev smickrad om en full moppekille kom fram på det lokala diskoteketoch frågade om du ville knulla ).
5. Identifierar dig själv starkt med minst en av följande: A: Huvudpersonen i Prep B: Tim i The Office C: Kim i Julianne och jag
6. Har föräldrar som följer minst en av följande tv-serier: A: På spåret B: Let’s Dance C: Doobidoo (eller kanske följer du rent av själv – om du inte är i full färd med att kompensera även här och hänger på Dramaten och Operan var och varannan kväll)

Inga kommentarer: