onsdag 16 januari 2008

Betablock

Jepp. Betablock is da shit. Min mesranson på en halv tablett fick mig så avspänd på vår bokpresentation/säljkonferens att jag både höll ett långt brandtal om lättlästa böcker, samt sa ”Gerth vill bli en deffad champagnekännare” istället för Bert. I och för sig är väl kanske även det första påståendet sant, men det skiter väl säljarna i (och för er som inte vet: den flitigt omnämnde G i denna blogg heter alltså Gerth, och nu kommer han att stämma mig för att jag lämnar ut hans namn också, tough shit, skämtet får ju ingen punchline om ni inte vet - ni som känner honom, säg inte till honom att jag skrivit ut hans namn).

Dagens Nej, jag hatar det inte för att det”har sina rötter bland folket, arbetarklassen”, jag hatar det för att det är så jävla dåligt:


1. Mim
Apropå artikeln i förra veckans DN på stan:

” Det där är så typiskt På stan, sådana som fortfarande tycker att det är hippt att driva med mimare och clowner. Fast det inte är det. Det är ju bara gammalt, säger Henrik och tillägger att det verkar vara ett genomgående problem med den ironiska generationen, att man aldrig kan prata om mim seriöst.”

Jaja, alla onda ironiker har ojat sig nog över mimarnas vara, stackars satar, men:

”Henrik, Maria och Linn tror att en av anledningarna till att mimare är så tacksamma att sparka på är att det är ett scenuttryck som har sina rötter i gatukonsten. Trots att balettdansare, som Henrik med ett skratt påpekar är minst lika fåniga, åtnjuter de en helt annan status.
- Baletten har ju status och pengar. Den konstformen kommer uppifrån, tillägger Linn.”

Jag menar, kom igen! Alla från arbetarklassen som varit på en mimföreställning det senaste året, räck upp en hand!

2. Clowner
Alla hatar väl clowner och tycker att de är skitläskiga, jag skulle inte ens bry mig om att nämna dem, men jag fick för mig att de nämndes i samma andemening som mimare i den där artikeln. Vilket de inte gjorde. Och nu orkar jag inte hitta på någon annan tvåa.

3. Bröderna Birro
Inte ens jag, som tvångsmässigt följer varenda teveserie jag börjar kolla på, eller läser ut varenda bok jag börjat på, pallade med att se andra delen av Strindberg. Så makalöst dåligt. Vilket i och för sig inte den yngre Birro har med att göra, men jag är less på honom med. Kategorin arga-unga-män-som-gillar-att-hålla-tal-om-feministerna-och-vill-knulla-Morrisey-och-tar-sig-själva-på-alldeles-för-stort-allvar (jodå, de är fler än man kan tro, passa er, en dag tar de över världen).

4. Gycklare.
Eller framförallt att använda ordet som ett verb: ”Ska du gyckla nåt i helgen då?”

5. Filmen Så som i himmelen

Inga kommentarer: