söndag 27 april 2008

Eternal flame

Egentligen ska jag sitta och tänka igenom en miljon frågor inför mitt medarbetarsamtal imorgon, men jag blev helt matt bara av att börja kolla på frågorna om mina mål och vad och hur jag ska utveckla så jag satte igång att utveckla mina färdigheter i spindelharpan istället.

En märklig grej med Spanien: När jag var typ tretton och åkte med familjen till Medelhavet var det vissa låtar som malde i högtalarna på restaurangerna, och eftersom det alltid var romantiska låtar och jag ännu inte var den fullfjädrade cyniker jag nu blivit fylldes min pubertetsfeta kropp med längtan efter att få åka på charter till medelhavet med en egen kille och sitta på någon av de romantiska restaurangerna och tindra till tonerna av The Bangles Eternal flame. Helt sjuk blir då känslan när det FORTFARANDE är samma åttiotalshits som spelas på de “romantiska” restaurangerna (som mitt vuxna, lönnfeta cynikerjag inser är dyra turistfällor med skitäcklig mat, det som kännetecknar en bra restaurang är att det helt saknas romantisk stämning där) - Eternal flame, Carrie med Europe, Words. När vi åker på charter om tolv år - när Rufen är en tjock liten pubbeunge med tonvis av oförlöst längtan - kommer säkert Eternal flame fortfarande att eka i högtalarna vid stranden.

Saker som BARA var bra under Nerja-semestern:

1. The Donkey Sanctuary
ALLA brittiska pensionärer var inte helt hopplösa. Ett gäng av dem hade startat ett hem för vanvårdade djur - mest åsnor, men även några feta grisar, övergivna hundar, den magraste häst jag någonsin sett, höns och ett glupskt får. Man fick gå in gratis och fick dessutom en rejäl hink med morötter, bröd och annat att mata djuren med. Ville man fick man hjälpa till att tvätta djuren, eller gå en promenad med någon av hundarna. Fatta vilken toppenutflykt när man har småbarn!

2. Blommorna
Det är så overkligt, nästan kitschigt vackert med alla blommande hibiskusar, bougenvillor (hur det nu stavas och böjs), citronträd, pelargoner, rosor, bananträd. Varje gång jag åker till Spanien eller Kalifornien vill jag bli trädgårdsmästare - fastän jag vet vilket slitigt jävla jobb det är och nästan hopplöst att försörja sig på året om. Åh vad jag vill att min balkong ska vara en Medelhavsbalkong och inte stå där och sloka med sina halvvissna clematis och tomatplantor som aldrig får några tomater, bara löss.

3. Mosaiken
Överallt - mosaik och superfina kakelplattor. Med höga berg åt ena hållet och Medelhavet åt det andra under en klarblå himmel kändes det nästan som Las Vegas.

4. Kaffet
Varför kan en vanlig kaffe med mjölk aldrig smaka lika bra här i Sverige som på något rökigt fik med blaskmusik i Spanien eller Italien?

5. Spanskan
Kanske världens finaste språk. Ett tag gick jag på ABF och försökte lära mig, men jag var usel på det, och när det var dags att gå på spansk restaurang och konversera med resten av gruppen fick jag social fobi och hoppade av.

Fast det var rätt fint när vi kom hem till Skäris också. Det var solig vårkväll, de där rosa träden ute på gården snöade kronblad. I kvarterslokalen hade de indisk fest och tjejerna i saris var nästan overkligt vackra

Jaha. Jag har visst blivit smittad under semestern och själv gått och blivit pensionär. I natt drömde jag dessutom att jag var kär i Nordman. Vad är det för fel på mig?

Inga kommentarer: