söndag 6 april 2008

Utdrag ur mina fjortis-dagböcker

Fan vilken underbar bok jag fick låna av en kollega och (tyvärr) just har läst ut. Mortified. Folks utdrag ur gamla dagböcker och brev. Samt erotisk fanfiction om Duran Duran. Skönt också att se hur utbredd stalkerismen bland 14-åriga brudar faktiskt är.
När jag och Ylva skulle ha 30-årsfest tänkte vi ha just det inslaget - att vi läste högt ur våra dagböcker. Tyvärr blev vi båda två gravt deprimerade under arbetet med att hitta valda stycken så det blev inget. Antingen var det bara deppigt, eller så var det helt enkelt urtråkigt. Man var inte så himla lajbans i fjortonårsåldern. MEN här och nu gör jag ändå ett undantag, för att visa hur mycket jag mognade under fyra år. Eller inte ...

Dagboksutdrag:

Sön 18/1 1987
Igår såg jag på filmen En världsomseglning under havet. Den var jättebra. Så sov jag över hos Teres mamma tillsammans med Teres. Hon bor i lägenhet. Usch vad mycket hänsyn man måste ta. Men det var kul i alla fall. Så hade mamma bakat bröd och ställt ut med plast omkring. Då kom det fåglar och hackade sönder plasten och började äta. Så har jag mockat åt kaninerna. Tv vi såg på igår kväll (*=bra): Lördags godis, *Hajk, *Kryzzet och lite av Hotet.
Din Tv-Titti
Ps: Nu ska jag se Mannen från Mallorca

Ons 13/1 1988
Jag tyckte så synd om Judith idag. Vi hade SO, så skulle vi titta på diabilder från Egypten och några fler land, för vi håller på med Antiken. Så när hon skulle visa dom höll nästan alla på och bråkade och när hon gick fram för att peka ut något framme på duken då höll Martin och Daniel på och släckte projektorn och så. Först skällde hon på oss, men när inte det heller hjälpte gick hon fram till katedern och satte sej och svarade inte ens på några frågor. Jag såg att hon var nära att börja gråta. Hon kanske hade varit glad och förberett bilderna, så blev det såhär!

Mån 7/1 1989
Trist dag. Jag fick så helvetes ont i magen idag och så. Och Calle Dahlin gick och rökte. Jag blir så ledsen när jag ser honom, en söt och intilligent kille, gå och förstöra sej på det sätttet. Röka, supa på helgerna. Och i skolan har han kniv, fastän han kan karate. Den enda han försvarar sej emot är sej själv. Han hade en ny, röd och vit "base boll jacka". Det passade skitfint till hans svarta hår. Men han är inte en tredjedel så snygg som Rob Lowe.

Lör 20/1 1990
Igår var det hea, och tillfället som jag längtat så efter och bittert tänkt att aldrig jag skulle få chansen till det. Jag var med en grabb! Eken var på Hea och han var jättefin, helt underbar och jag ville så gärna va´med honom. Jag gick fram till honom och sa Hej och kramade om honom. Jag ville inte släppa honom men han sköt mej ifrån sej för att titta vem det var och när han såg att det bara var fula jag så gick han. Jag började gå mot Anna och Sara när "stora" Candika (gick i 9:an förra året) och en kompis till honom kom skuttande.
- Välkommen in i gemenskapen, sa dom och jag hängde på. Men då stack kompisen och det blev bara jag och Candika kvar. Trigger skulle spela då, så vi gick fram till scenen och där började vi kyssas och han hade händerna under min tröja hela tiden. Jag tror inte ens han såg vem han höll på med, men vad spelar det för roll? Det var mysigt att stå med en kille, kyssa honom och köra handen genom håret på honom. Efter ca 5-10 minuter vill han kolla på Trigger istället och jag stack till Sara och Anna istället. Sara var med Lillbacken förresten. Jag mådde inte illa en enda gång på kvällen och inte idag heller. Catrins kompis Helena är jätteschysst. Hon snackade glatt med oss och gav oss cigaretter och allting. Det här var den roligaste "Hean" och jag längtar redan efter nästa ... och efter Daniel "Eken" Ekman ...

Inga kommentarer: