tisdag 10 april 2007

Deckarstatist

Häromnatten hände det igen.
Sover i arbetsrummet ut mot vägen (för att en enda natt få sova mer än två timmar i sträck. Tänkte jag). Vaknar vid tretiden av att en hysterisk kvinnoröst skriker något gång på gång. Går upp och kikar ut genom persiennerna. Det snöar och är inte riktigt gryning än. Nere på vägen står en brandbil och en ambulans, kvinnan som skriker har en lång fläta och viftar med armarna. Jag vet inte vad som hade hänt. Lär aldrig få veta det heller. Men det är inte första gången det känns som om det pågår en deckare runt mig och jag är något slags statist vars enda funktion är att stå och kika i fönster och på balkonger:
T.ex:
1. Hornstull
En snubbe blir skjuten på vägen snett utanför min lägenhet. Jag vaknar av skottet och den träffades vrål.
2. Skärholmen
Vägen utanför här spärras av av polisen, det står flera piketer och flera vanliga bilar, ingen får gå in eller ut i huset här bredvid.
3. Gubbängen
Jag hyr i andra hand och min alkoholiserade värd ringer då och då. En gång frågar hon om gubben på våningen över min har besvärat mig något. Jag svarar förbryllat nej, varvid hon berättar att han är sinnesjuk och den förra tjejen hon hyrde ut till förolämpade honom på något sätt. Gubben hade då försökt slå in lägenhetsdörren med en yxa.
4. Oregon
Jag och G bor hos Charlie och hans familj på landet utanför Portland. En sommardag när vi är där skjuter grannen skallen av sig.
5. Bandhagen
G och Anders delar en andrahandslägenhet. En natt blir deras granne mördad.

Inga kommentarer: