tisdag 3 april 2007

Tråkiga T-shirts

Mycket barnaktiviteter har det blivit på sistone. Delvis för att Rufus blir så jävla sur när han tvingas umgås med bara mig en hel dag (i värsta fall kånkar jag ner honom till torget, så sitter vi där och glor bland gubbsen och han blir nöjd ett slag – det känns som om man gör det för att visa upp honom, men även om jag vill att alla ska beundra honom och hans fantastiska adidasoverall så är det faktiskt inte den främsta anledningen).

I fredags spanade vi in ett dagis i Sätra (som verkar TOPPEN, fan, JAG blev ju nästan sugen på att gå där) och igår traskade vi iväg till Öppna förskolan. Och plötsligt blev det så jävla konkret vad den kära alliansen håller på med.
På dagiset suckade de över att de måste ha större barngrupper nu sen maktskiftet (frågan ”hur stora barngrupper har ni?” när man besöker ett dagis är ungefär lika obligatorisk som ”är det stambytt?” på en bostadsrättsvisning), och på Öppna förskolan var man tvungen att skriva på närvarolista så att de hade bevis på att folk faktiskt gick dit – fast de var ändå oroliga för att anslagen skulle ryka.
Varför gick de inte ut med det här under valet? ”I vårt Sverige får alla familjer välja om de vill vara hemma med sitt barn eller om de vill sätta det på dagis – men tänk er noga för, för vi kommer att rusta ner dagisen så att barnen inte mår bra där längre.” Klart man kan gå hemma och såsa med sitt barn, år in och år ut, men hur kul är det för ungen? Ruf är bara fyra månader och han tycker redan det är trist att inte få träffa andra människor.

Tråkigaste T-shirts/keps-trycken:

1. Förbannade måsar!
Och så var det en massa vita fläckar. Mobboffret i min klass hade en sån på högstadiet och det är en sån där detalj som gör mig gråtfärdig. Det vore bättre om någon töntig poppiskille hade haft den.

2. Hej! Jag heter Rulle. Toarulle!
Och så tittade Sven Melander med troll-peruk upp ur en toarulle. Texten var förstås i neon, för det här var på det glada åttiotalet.

3. Making bacon!
Grisar som satte på varandra, galten med ett fräckt leende. Vem hade en sån tröja, vem i hela världen??? Nej förresten, jag vill inte veta.

4. My boyfriend/girlfriend/mum/dad went to London and all I got was this lousy T-shirt
Fatta att de där tröjorna – med världens tråkigaste skämt - är en hel industri. Det är säkert stackars barnarbetare i Kina som gör dem också.

5. Kafka hade inte heller så roligt
På gymnasiet räckte det att ha en sån för att alla skulle fatta att man var ”djup”.

Inga kommentarer: