fredag 24 augusti 2007

Detta har hänt (istället för en lista, eftersom jag inte kommer på något bra att göra en lista om):

a1. Ha, ha, jag fick just följande sms från Ylva: ”Ett helt gäng Söderalkisar har fest i blecktornsparken. En ligger på rygg och spelar saxofon, en annan dansar med lövruskor. Herregud!”

2. Maras roman har kommit ut, jag är så sjukt sugen på att läsa den (har införskaffat den idag). Det enda knäckande i det hela är att vi började skriva på våra böcker typ samtidigt och min är inte ens halvfärdig. Åh, jag saknar att bli full med Mara!

3. G har varit nere i Skåne och cyklat runt med de engelska tantflatorna (som förövrigt har världens tjockaste katt, Candy. När jag, Anna, G och Annas amerikanska kompis Matthew bodde några dagar hos tantflatorna vaknade Matthew en natt med ett vrål av smärta av att katten stod och trampade, så som katter gör, på hans pung). När de var i Lund tog de en sväng förbi Saturnusgatan 11 – dvs huset där vi bodde i kollektiv och jag skrev större delar av snubbarna. Det är inte kollektiv längre utan uppköpt, Gaggarna (som ägde huset) har flyttat, en är till och med död. G såg dock till att bli inbjuden och återvände till Stockholm med idel skvaller. T.ex. var det de nya ägarna som sa till G: ”Vet du om att det har skrivits en roman om det här huset också?” (G svarade: ”Ja, jag är en av karaktärerna i den boken”). Någon som hette Måns hade kommit på visit till huset och överlämnat boken till de nya ägarna, samt sagt att det var hans vän Titti som skrivit den. Fast jag känner ingen Måns. Det FANNS en Måns som hängde i vårt hus på den tiden, han var lång och brukade läsa högt ur Clay Allison. Fast honom har jag ju inte pratat med på sådär femton år.

4. Anna, Gustaf och Walter kom över med en eminent födelsedagspresent i onsdags – en flaska Jack Daniels. Åh vad jag saknar att bli full med Anna! Jag hade köpt hem en Budapeststubbe till detta speciella tillfälle – en stubbe!- hur många pensionärspoäng ger inte det?

5. Dagen har varit rätt hysterisk. Peter fyllde år så jag bjöd honom på en halväcklig lunch på Mezzo – den konstiga restaurangen högst upp i Åhlénshuset. Hur f-n kan man ha en restaurang inne på Åhléns utan att ha en enda barnstol? Åhlénsrestauranger är ju själva sinnebilden av barnfamiljer och pensionärer. Efter det rusade vi in på Akademibokhandeln eftersom vi dagen till ära hade 20% rabatt. Tyvärr vaknade Rufen och gallskrek bara vi satte vår fot därinne, så en fick valla vagn medan den andra stresskollade. Och efter det gjorde vi något så lattemammigt som att gå på ”releasefesten” för Johanna Westmans Första och Andra mosboken på Rum för barn. Det var vi och en massa dyrklädda innerstadsmammor med Urban Jungle och Buggabovagnar och MeandI-klädda ungar, jag hade dessutom lyckats sätta på Rufus hans fulaste hängselbyxor som skär in i röven. Fast han stortrivdes. Så det blir Peter som får vara lattepappa och hänga där. Jag börjar jobba igen om en vecka. Herregud.

Inga kommentarer: