måndag 20 augusti 2007

It’s hard to be a saint in Svärdsjö

Japp, har tagit Rufen med mig och stuckit till Dalarna några dagar, inte minst för att kunna övningsköra (när jag körde till Vintjärn igår lyckades jag med konststycket att lägga i backen istället för femman, slå det i klumpighet den som kan!).
Fast större delen av dagen igår var vi på auktion. Keken - gubben som varit auktionsförrättare i sådär hundra år – hasade runt i Vegamössa och pollisar och såg ut som om han kunde vara med i Sopranos. Jag rycktes med av stämningen så till den grad att jag också började ge ”de där uppköparna” (som man känner igen på att de bjuder på allt som är allmoge) onda ögat.
Vi köpte en hutlöst dyr (och hutlöst smutsig) Fisher Price aktivitetstavla som Rufus hade förälskat sig i (i samma kartong låg även flera olika leksaker, samt en köttyxa) och så blev jag nostalgisk och ropade in tre sådana där Gustavsbergsplastmuggar med handtag och vit rand som ALLA födda på sjuttiotalet hade hemma när de var barn. Dessutom ropade jag på en skitsnygg golvlampa som jag inte fick. Sorgligaste föremålet var utan tvekan en inramad, torkad brudbukett (som förstås ingen ville ha).

Varsågod, idag bjuder jag alla hugade insändarskribenter på en färdig argumentlista som får folk att verkligen tänka till om sakernas tillstånd. Instruktioner: Välj noggrant citat (som bygger på åsikter) ur en artikel om något av följande: mördarsniglar, fabriksgjord potatissallad, kamphundar, Stureplansbrats eller Björn "Läppen" Ranelid och avsluta insändaren med:
1. Tänk om man skulle byta ut ordet mördarsniglar mot judar/kvinnor i den meningen!
2. Tänk om man skulle byta ut orden ”fabriksgjord potatissallad” mot judar/kvinnor i den meningen!
3. Tänk om man skulle byta ut ordet kamphund mot judar/kvinnor i den meningen!
4. Tänk om man skulle byta ut ordet Stureplansbrats mot judar/kvinnor i den meningen!
5. Tänk om man skulle byta ut ordet Björn "Läppen" Ranelid mot judar/kvinnor i den meningen!

Inga kommentarer: