lördag 31 januari 2009

Britt-sunk

Ruf har börjat med helt fantastiska liknelser (dessutom ser han extremt tankfull ut stunden innan han kläcker dem). Idag var något ”starkt som bubbelvatten” och när vi var och handlade för några dagar sen och han fick en sån där tjock dinkelpepparkaka vred och vände han på den en stund innan han sa: ”Den är tjock som en stenbumling.”
Suck, nu blir det sådär hopplöst mammabloggigt igen, men vad ska jag göra, jag är ju bara hemma och vabbar hela tiden, får knappt nån annan input.

Såg This is England igår. Den var helt okej, men jag förstår inte att folk var så överlyriska när den kom, sättet att kontrastera blev stundtals så grovt att det blev helt parodiskt (som när de snälla skinsen sitter och dricker te och vänligt säger ”nice to meet you” till Shauns mamma som kommer för att läxa upp dem, medan de onda skinsen hotar en affärsinnehavare med machete och försöker bajsa på golvet). Men en sak som jag gillar i många brittiska filmer är hur jävla sunkigt de bor. Man behöver aldrig sitta och haka upp sig på hur fint de har det hemma (som i flertalet svenska filmer, enligt svenska regissörer bor typ ALLA svenskar i genomdesignade innerstadslägenheter från sekelskiftet eller stora hus vid havet).

Fler fantastiska brittfilmer med sunkiga hem:

1. Min sköna tvättomat
Åh vad jag vill se den igen. Den är så fin. Men jag hittar den ingenstans.

2. Beautiful things
Riktigt grå engelska miljonprogramsområden. Där utspelar sig de finaste filmerna.

3. Billy Elliot
Jag kan inte hjälpa det. Jag gråter varje gång jag ser den. Och jag blir så rörd av att min pappa (som vanligtvis enbart intresserar sig för sport) också grät floder när han såg den.

4. The Office
Okej, det är ingen film. Och man får väl egentligen aldrig se någons hem. Men det är den bästa serie som någonsin gjorts. Och jag börjar plötsligt tycka att kontorslandskapet där JAG jobbar är höjden av mysighet.

5. Ladybug, ladybug
Riktigt präktig socialrealism om en mamma som förlorar vårdnaden om alla sina barn, så sorglig att det SKÄR i hjärtat.

6 kommentarer:

Piakvinnan sa...

Åh Billy Elliot... vad är det med män och trikåååer.

Jag fällde också en och annan tår. Ja, eeh, och så pratar vi inte mer om det.

Veronica sa...

Bara för att jag älskar att leka detektiv =)

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=se&id=44000&ref=&subsite=

http://www.amazon.com/My-Beautiful-Laundrette-Saeed-Jaffrey/dp/B00008R9KF

http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=5740284

Anonym sa...

Vafan, det är ju mammabloggandet JAG vill läsa juh!

Tittip sa...

Tack, Veronica, den ska genast inhandlas!

Anonym sa...

Vadfan! Finns de tjocka pepparkakorna kvar!? Ni i förorten får allt kul som går att äta, här på ICA hävdade de att pepparkakorna inte längre tillverkas. Eller så är alla varor oerhört gamla i Skärholmen. Ja, så skulle det kunna vara. Faktiskt.

Tittip sa...

De tjocka pepparkakor jag skrev om här var ett paket som vi fick med i vår julklapp på jobbet. MEN idag kom faktiskt Peter hem med ett paket tjocka hjärtan från Ica. De reade ut dem för tio spänn. Vilket i och för sig tyder på att på att de är rätt gamla ...