tisdag 6 januari 2009

Istället för arbetsläger

Jaha, det var det arbetslägret. Jag skulle ju stänga in mig i en vecka medan Rufus och Peter var i Kalmar, jag hade tänkt isolera mig, leva på snabbmat och skriva, skriva, skriva – liksom ta sista chansen att fullborda min roman(bland annat rensa bort vad min förläggare kallar ”överloppsmeningar” ibland och ”darr på stämman” ibland – dvs när jag försöker bli Jonas Gardell och upprepar vissa känslofyllda passager tre eller fyra gånger fastän man fattade alltsammans redan första gången det nämndes.). Det här är vad jag gjorde istället:

Mån: Följde med Peter och Rufus till Arlanda. Vilket tar åtskilliga timmar om man bor i Skäris. Svullade loss på chili cheeze från Burger King på vägen dit. Skojade med Peter om att jag skulle springa till Max på Arlanda och köpa en till förpackning i samma stund som jag vinkat hej då till dem. Sprang iväg och köpte en till förpackning på Max så fort de gått på planet. Somnade och snarkade så högt på flygbussen till Stockholm att kvinnan bredvid mig bytte säte.

Tis: Klippte mig. Gick runt och frös med G på Söder i flera timmar i jakt på ett enda öppet hyfsat hak att äta lunch på. Det slutade på Primo, vilket passade våra svullarmentaliteter utmärkt. Sedan spenderades ÄNNU mer tid på att åka till Lakritsroten och köpa kopiösa mängder lakrits som vi ska skicka till våra amerikanska vänner. Sedan var det redan kväll. Och säkert nåt på tv också.

Ons: Nyårsafton. Gick till Kungens kurva och köpte – ÄNTLIGEN – en enkel jävla svartvit laserskrivare som man inte behöver fyrtio olika (ständigt ihoptorkade) patroner för att skriva ut från. Blev stressad när jag insåg att SL-kortet gick ut igår. Kastade mig på första bästa buss, så lättad över att busschauffören inte sa nåt om kortet att jag först inte märkte att jag åkte åt fel håll. Hoppade av i ett industriområde. Fick till slut släpa hem skrivaren i famnen, kallt som fan var det också. Sprang runt i Skhlm – the capital of shopping i flera timmar i jakt på nyårsklänning och make och grejer. Eftersom det var rea passade jag på att kolla in annat också. Bakade fetaost och tomatpajer som tar hundra år att göra. Åkte hem till Anna på fest.

Tors: Städade lägenheten. Verkligen rubbet. Dammtorkade, skrubbade köket i två timmar, dammsög, gned på köksgolvets miljoner fläckar, våttorkade. Åkte ut till nåt område i Farsta och köpte en begagnad Emmaljunga Scooter (som alltså är en barnvagn, inte en sån där fånig sparkcykel). Gick givetvis vilse på vägen tillbaka till tunnelbanan. Frös som fan.

Fre: Käkade lunch med Ylva och Moa. Fikade med Marianne och Maria på Bokslukaren, vilken underbar liten bokhandel! På Mariannes gata hade en gangstersnubbe blivit nerskjuten dagen innan, så jag fick äntligen ge henne rätt i att Söder ibland kan vara lika ghetto som Skäris. På kvällen kom G – vi handlade på Ica Kvantum (vårt gemensamma intresse) och hade just den sortens svullarkväll som nästan bara jag och G klarar av nuförtiden. Hemgjord pizza (tomatsås, chilioliver, fetaost, grillade marinerade kronärtskockor, körsbärstomater och västerbottenost, mmmm), plus Remikakor, plus cola, plus chips och dipp, plus choklad, plus glass (som vi iofs inte orkade tillslut). Samt den bottenlöst usla svenska vampyrfilmen Frostbiten. Eftersom G precis blivit utsatt för ett inbrottsförsök kände han sig tvungen att släpa med sig sin nya ögonsten – en svindyr Macbook. Kanske inte så bra att stå och flasha med en sån på Skärholmens tunnelbana klockan ett på natten, dock, så han fick låna en väl inskrynklad Ikeakasse att gömma den i på vägen hem. Jag kunde riktigt känna hur mycket det plågade hans sinne för stil och klass.

Lör: Frostade av frysen. Och handlade. Och sedan var dagen på något underligt sätt slut.

Sön: Kom de hem igen. Jag åkte ut till Arlanda för att möta.

Rufus är så galet rolig just nu. När jag sjunger Mr Bombastic blir han helt vild och skrattar så han skriker. Hans andra hobby är att ta sats från andra sidan rummet och sedan rusa mot mig och kasta sig på mig. Jag vet inte vem av oss som kommer att bryta ett revben först.

Imorgon börjar jobbet igen. Och jag är INTE färdig med romanen än.

Dagens låt: Dirty Dancing med Frida Hyvönen (skandal att hon inte är grammisnominerad!)
Dagens bok: Diablo Codys strippbok – hysteriskt rolig, men jag önskar att jag hade läst den på engelska istället.
Dagens TV: Top Model har börjat igen! Och de har en transexuell deltagare som är helt fantastisk. Känner dock på mig att hon kommer att vara bland, tja, de sista fem och sedan brädas av nån trist vit helylletjej.

1 kommentar:

Gustav sa...

Låter som ett väldigt skön vecka tycker jag. Jag skulle gärna byta med dig!!!