onsdag 31 december 2008

Tolvslaget i en taxi

Gott nytt år!
Efter en rolig kväll hos Anna lyckades jag fira tolvslaget i en taxibil. Det hela berodde på en felkalkylering från min sida. Jag trodde att det enda sättet att överhuvudtaget få tag på en taxi ikväll var att ringa fem i tolv. Så då gjorde jag det. Och tänkte att taxin väl åtminstone skulle ta en tio minuter på sig. Men nej, den dök upp så fort vi lämnade porten på Folkungagatan, så det var bara att hoppa in och dra. Har man spyfobi är det nämligen ingen vidare klok idé att åka tunnelbana på just nyårsnatten.

När jag sa att jag skulle till Skärholmen sa chauffören:
”Skönt att komma bort från det här helvetet, snart får vi väl en bomb på bilen.” Och jodå, folk raglade ut på gatan, sköt raketer hej vilt, struntade i om det var grön gubbe och shit vad jag inte skulle vilja köra taxi en sån kväll. Chaffisen gasade på utav bara helvete, och just när vi kom upp på krönet av Skanstullsbron exploderade himlen av fyrverkerier. Och så fortsatte det hela vägen hem. Den mörka himlen, den alldeles tomma vägen och alla dessa fyrverkerier. Det var … magiskt. Lite som en dikt av Bruno K. Och jag insåg att min missberäkning på ett sätt gett mig det vackraste tolvslag jag någonsin sett.

Och i Skärholmen var det som vanligt på nyår en krigszon av fyrverkerier, långt efter att resten av stan slutat. Hela himlen är grå av rök, det stinker krut och det tjuter fortfarande lika intensivt, halv ett på natten. Det har sin skönhet, det med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bombandet av Beirut, f'låt Skärholmen, höll på till halvtre ungefär. Undrar hur mycket pengar folk sköt upp egentligen...

Tittip sa...

Jag tycker inte att det har slutat än ...