torsdag 12 februari 2009

Kroppen i den brinnande bilen och frågor om att jobba på förlag

Du som första gången svarade på mitt inlägg "Liket i bilen" om den döda mannen på Brantholmsgränd (och gav mig rätt dåligt samvete ...), någon försöker kontakta dig via den här bloggen, se kommentar på det nämnda inlägget.

Och du som mejlade mig och frågade om hur förlag antar och jobbar med debutantmanus, jag råkade deletea ditt mejl innan jag hade svarat, sorry. Vad jag TÄNKTE svara är dels att det är bättre om du frågar en förläggare istället (jag är redaktör), dels att jag kan tänka mig att det främst är vuxneboksmanus ni skriver om och jag jobbar på ett barnboksförlag, det kan hända att processen skiljer sig åt en del.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Tack för fin blogg. Kan inte du berätta lite om vad en redaktör gör? Kram/ A.

Tittip sa...

Jorå. Fast det skiljer sig nog lite från förlag till förlag. Vi tar över från förläggaren när det är dags att handfast jobba med ett bokmanus - vi redigerar språket och diskuterar ändringar med författarna, kollar inkonsekvenser, gör förslag på baksidestext, korrläser, bryter ibland texten så att sidorna blir som boksidor. Och så håller vi kontakt med omslagsformgivare tills alla är nöjda och belåtna (vilket väl nästan aldrig händer ...) och skriver katalogtexter och presenterande texter om boken till de som sedan säljer in böckerna till bokhandlarna. Vi gör det mesta som är oglammigt men roligt.