onsdag 24 januari 2007

Loppisfynd jag aldrig gjort

Pallrade mig iväg till loppmarknaden för första gången sen den flyttade till Vårberg (fast gemene man utbrister fortfarande ”Åh, loppmarknaden!” när man säger att man bor i Skärholmen). Köpte tre pocketböcker för femtio spänn (kriteriet för de böcker jag läser nu är att de ska gå att hålla med en hand). Det var mindre än i Skärholmen. Men jag hade förstås värsta jobbet med att hitta ut ändå, loppmarknaden är som Las Vegas. Och loppmarknaden är som the Crowd – man irrar runt och letar fynd som inte finns, bara för att upptäcka att det är exakt samma defekta Happy Meal-plastleksaker, samma äckliga nerdreglade mjukdjur, samma Harlequinpocketar – bara språket skiftar, samma pråliga plastsmycken. Skräpet är tyvärr inte ett dugg coolare bara för att loppmarknaden råkar ligga i t.ex. USA.

Loppmarknader jag besökt (och inte fyndat på):

1. Swapmeet i San Diego
Jag och Peter lyckades med bedriften att komma på fel dag till typ världens största loppis. När vi kom dit var det bara ett gäng hemlösa som sålde skräp ifrån några campingbord. Peter köpte en Pez-Darth Vader som står i sovrumsbokhyllan och alltid rasar i golvet. Jag köpte ett kuddfodral med tryck från en rymdtv-serie som aldrig existerat.

2. En gata i Tunis
Väldigt många mobilskal i grälla färger – precis som på loppmarknaden i Skäris. Vi köpte en bunt barnböcker om djur på arabiska – mest för att vi ville riva loss framsidorna och rama in. Det här var två år sen. Vi har fortfarande inte satt upp de arabiska djurskrällena.

3. Diverse parkeringsplatser i NY
Man fick gräva sig igenom stora högar med T-shirtar med festliga tryck. Tyvärr fick man inte särskilt mycket lön för mödan – t-shirtarna var lika dyra som i bättre begagnat-affärerna. G köpte en polaroidkamera som inte funkade.

4. Loppmarknaden i Skäris
Här fyndade jag mycket kurslitteratur när jag läste litt.vet. Böckerna är fortfarande den stora behållningen, men i Vårberg finns det tyvärr inte lika stort utbud längre. Jag handlade av gubben med den lilla terriern idag. En gång köpte vi en jättefin femtiotalsspegel med lampetter. Men en av lampetterna gick sönder, så nu kan vi inte använda den längre.

Inga kommentarer: