onsdag 3 januari 2007

Fjollor

Jaha, så blev man det då. Vindpinad barnvagnsmorsa i betongen, kryssande mellan stormarknader och apotek. Konstant iförd mysbyxor och med huvudet grötigt av sömnbrist. Tur att han är så fin, titta bara:

vagnen

Några barn i bävernylon sparkar en blå ballong på den frusna fontänen. Folk närmar sig på ett annat sätt när man har barnvagn, vänligare, hjälpsammare. Och jag längtar så efter att börja skriva igen, strukturerat, dagligen. Men jag får vänta tills han sover mer. Nu har man max en timme till att äta, sova middag, plocka ur tvättmaskinen, ge katterna mat osv.

Panik igår när hissen här i huset var trasig, Rufus började gallskrika så fort vi kom in i porten, jag som egentligen fortfarande inte får bära tungt (pga snittet) fick kortslutning - vad ta först: barnet, de astunga matkassarna eller vagnhelvetet. Bar upp Rufus som fick ligga själv i sängen och stortjuta medan jag sprang upp och ner och fixade med resten. Han som bara brukar skrika var helt blöt av tårar när jag tillslut var klar och kunde ta upp honom.
"Är det en pojke? Men då måste du lära honom att inte gråta, pojkar ska inte gråta", sa en av granntanterna en dag när jag kom ut med vagnen och han gallskrek. Så fan heller. Jag ska lära honom att han får gråta exakt hur mycket han vill. Fast jag hoppas innerligt att han inte ska behöva det.

Fjollans tid är nu - mina favoritfjollor:

1. Min amerikanska kompis Trevor, alias Linutza. Som i och för sig kallar sig själv för "dragterrorist" (mest - misstänker jag - för att han har så mörk skäggstubb att den alltid syns och han mest liknar Joey Ramone när han ska vara transa, vilket får alla "riktiga" transor att håna och förakta honom) men som typ samlar på handväskor, drömmer om att vara personal shopper och kan vara ett under av välartikulerad bitchighet när andan faller på.

2. Syskonbarnet i Ugly Betty
Om mitt barn blev som han skulle jag känna mig som världens mest lyckade mamma.

3. Austin i designdokusåpan Runway
Han såg ut som en porslinsdocka, var fullkomligt hänsynslös och ville helst bara designa pompösa galaklänningar. Åh, han borde ha vunnit.

4. Ola Salo
Jag menar, titta på honom!

5. Wilhelminas assistent i Ugly Betty
Varje gång han visar sig blir det en fest. Han borde få sin egen spin off-serie. Höjdpunkterna (tyvärr blott allt för få) är förstås när han och syskonbarnet minglar om mode.

Inga kommentarer: