torsdag 8 februari 2007

Sverigedemokraterna och en kaskadspya

Igår hände det. Min värsta mardröm. Satt i godan ro och tittade på dokumentären om Sverigedemokraterna (eh, kanske något av en motsägelse, den meningen) med Rufus lutad mot knäna, när han plötsligt öppnar munnen och kaskadspyr över hela mig! Det kändes som om det kom flera liter mjölk. Jag tjöt så att Peter trodde att Rufus hade dött minst. Men okej, om jag nu ska köra kognitiv behandling för min fobi så var väl det här bättre än att råka ut för samma sak från en vuxen människa på tunnelbanan.

Nästan alla Sverigedemokrater kändes som det hopplösa fallet i klassen – typ, killen som är för tråkig för att vara poppis bland polarna, för tjock och ful för att gå hem hos tjejerna och för korkad för att vara bra i skolan. Grejen med de killarna var att de alltid skrek högst och argast när nåt nytt skulle inträffa – om det kom nån ny till skolan vägrade de prata med den personen, om man skulle göra saker tillsammans med någon annan skola eller annan klass var de skitneggiga och höll sig tjurigt för sig själva, och deras värsta mardröm var att splittra upp klassen och tvingas gå med NYA personer. Inte för att de var så satans nöjda med tillvaron som den var (eller jo, det var de kanske), men för att de visste att de bara kunde behålla någorlunda status om det inte dök upp någon ny och bättre. Så länge alla alltid var desamma kunde de fortsätta låsa in tjejer på toaletten och kalla dem fula och ändå få dansa tryckare på skoldansen. Är det inte samma sak som är Sverigedemokraternas grej? Alltså, inte rädsla eller avundsjuka utan ... slöhet. Om det inte finns nåt annat att välja på behöver man inte skärpa sig liksom.
Om nu kulturkrocken vore så fruktansvärd tycker jag att jag borde ha märkt det efter två år i Skärholmen. Men den mest dramatiska skillnaden hittills med att bo här har varit att folk faktiskt reste sig och lät en sitta på tunnelbanan när jag var höggravid och så tung att jag trodde jag skulle svimma.

Jag längtar efter:

1. En hel natts obruten sömn
2. Att snusa och dricka öl (ja, jag vet, det går lätt att uppfylla, men det hänger ihop med punkt ett, punkt två känns inte rolig förrän man är hyfsat utvilad)
3. Att vara i USA
4. Wienerbröd med gult klägg (fan att jag inte köpte ett när jag handlade idag)
5. Sommar

Inga kommentarer: