tisdag 17 juli 2007

Det är ju körkortet som gör att man får gröt i hjärnan

Ett annat problem när det enda man gör är att ta körlektioner och plugga teori framför datorerna på körskolan är att man tillslut börjar tänka i ABC-frågor HELA tiden. Varje liten situation blir en fråga i ett teoritest. Såhär:

1. Du får plötsligt se moppekillen du var kär i på högstadiet. Men ... vänta nu, det kan väl inte stämma? Han ser ju ut precis som då. Vad är mest troligt?
A: Moppekillen var så ung när han råkade göra någon på smällen att hans egna barn nu är i högstadieålder.
B: Det är en synvilla orsakad av nostalgi.
C: Moppekillen har levt så hälsosamt att han utseendemässigt inte alls har åldrats.

2. Du ska äta vegetarisk buffé inne på pensionärscaféet på Åhléns. Det är lunchdags och trångt av långsamtgående människor. Hur gör du smidigast i denna situation?
A: Tar bricka, bestick och glas och köar till kassan för att betala. Där hoppas jag även att de ska ge mig en tallrik att äta på.
B: Ser vart alla andra köar och ställer mig där utan att först plocka på mig någonting.
C: Tar bricka, glas, bestick och tallrik, går därefter direkt till buffén och lassar upp mat eftersom det för närvarande är kö till kassan.
D: Frågar en pensionär hur man går till väga.
E: Tar mat, sätter mig och hoppas att en kypare ska komma med notan så småningom.

3. Vilket mode har inte riktigt slagit i Stockholm men är omåttligt populärt i Falun?
A: Bratsstilen
B: Foppatofflor
C: Leggings

4: Du ser Uven/Backen/Boppen/Ballen eller någon annan vagt bekant från förr. Vad gör du?
A: Mumlar på din höjd hej - men ser till att göra det på dalmål.
B: Stormar fram och kramar om honom, börjar fråga ut honom om hans liv (på dalmål) samt berättar utförligt vad som hänt dig de senaste arton åren.
C: Stirrar stint åt ett annat håll trots att du märker att han ser dig.
D: Sliter fram mobilen och låtsas att du pratar med någon. På stockholmska berättar du högt om ditt lyckade liv för din låtsasvän i telefonen.

5: Du har upptäckt ett fatalt korrfel bland vägmärkesbeskrivningarna i din körkortsbok. Eftersom du inte är helt säker på vad det egentligen ska stå tar du med boken till körskoleföreståndaren som sitter bakom disken. Hur bör du nu gå till väga för att behålla den goda stämningen?

A: Inte göra henne uppmärksam på felet överhuvudtaget utan bara gå fram och snabbt fråga (på dalmål) vad skylten betyder och sedan skynda tillbaka till datorn.
B: Säga "Men nu tror jag tryckfelsnisse har varit framme ändå" på brett dalmål, därefter fråga vad skylten betyder. Stanna en stund extra och småprata.
C: På stockholmska inleda med att säga "Jag har hittat en massa korrfel i den här boken - ja, jag jobbar på bokförlag så jag kan inte undgå att se sådant (varvid hon blir så defensiv att du aldrig får reda på vad skylten betyder). Men du gör det med ett ursäktande leende.
D: På stockholmska inleda med att säga "Jag har hittat en massa korrfel i den här boken - ja, jag jobbar på bokförlag så jag kan inte undgå att se sådant (varvid hon blir så defensiv att du aldrig får reda på vad skylten betyder). Du gör det utan att le.

Inga kommentarer: