tisdag 3 juli 2007

Kattätande pitbull

Gud vad man känner sig som en fattig men käck familj i en (dålig) barnbok när man åker till Södertälje för att köpa en begagnad bilbarnstol och passar på att gå på minizoo ”för det är ju ändå semester även om vi inte har råd att åka någonstans”. Vi har inte gjort det än, men så blir våran onsdag om allt går som planerat. Vi indoktrinerar vår son med djur (hans första ord var inte ”mamma” eller ”pappa” – det var ”katt”) men vadå, de är ju till och med könsneutrala.

Efter en insändare i Södra sidan har jag blivit helt nojig. Det stod om en pitbull som bitit ihjäl någons gamla katt – ”Hunden hade min äldsta katt i munnen och killarna hade roligt åt det och skrattade och drog iväg med hunden som fortfarande hade Bamse i munnen. Mina grannar tror inte att Bamse överlevde” – alldeles här i närheten. Om jag inte vore så blödig för djur skulle jag tycka att en pitbull med munnen full av gamla Bamse vore helfestligt.
Och häromdagen hörde vi en hund som lät mycket underligt på gångvägen på baksidan av huset, den skällde gällt och lät liksom hysterisk. Några killar skrattade och sa ”Ge dig nu!” Moggen var ute och jag blev helt kall, buskarna var ivägen så jag kunde inte se vad som hände. Vi började ropa på Moggen och efter ett tag kom de coola killarna gående med sin krumma lilla pitbull. De flinade och vid det här laget var vi helt övertygad om att hunden roat sig kungligt med vår Mogg. Peter sprang runt till baksidan för att kolla om Moggen låg söndertrasad på gångvägen men han hittade bara en pinne. Vi började spekulera om att coolkillen med bullig ryggsäck kanske hade pulat ner vår sönderbitna katt där för att undanröja bevis – deras flin började kännas mer och mer hånfulla. Ända tills Peter gick in i sovrummet och hittade vår kära feta katt fridfullt sovande på sängen.

Saker som alltid är roligt på film:
1. Dvärgar som får vredesutbrott
2. Människor och djur i stödkragar
3. Kroppsvätskor (dock ej spyor, de är aldrig roliga i något sammanhang överhuvudtaget).
4. Mickar i bild
5. Vuxna människor i stora, klumpiga djurkostymer

Inga kommentarer: