lördag 8 september 2007

Jag visste väl att jag var George Costanza

Följande ytterst angelägna aktiviteter har jag ägnat mig åt denna lördag:
Gjort testet ”Vilken karaktär i Seinfeld är du?”(jag blev givetvis George Costanza, det blir man nog automatiskt om man väljer svaret ”Tar något att äta” på frågan om vad man gör när man har tråkigt).
Gjort testet ”Vilken karaktär i Sex & the City är du? (jag blev Carrie Bradshaw fastän jag VET att jag är mest lik Miranda – romantik & style up my ass.)
Gjort testet ”Vilken Hollywoodactress är du?” (jag blev Keira Knightley som jag inte ens vet vem det är, men på beskrivningen lät hon jävligt tråkig).
Legat på knä på köksgolvet och skrubbat bort intorkad gröt och frukt med en stålullssvamp.
Samt tittat på proggserien Upp till kamp ungefär en vecka efter alla andra. Och haft klyschbingo:
Klyscha ett: Arbetarmamman står i huckle och diskar, hon arbetar skithårt men har ändå tid att laga mat till den vuxna sonen och framförallt är hon VARM och MÄNSKLIG och nöjer sig med det lilla i livet – som att få dansa på sin bröllopsdag. Överklassmamman är överlägsen, tycks ha ett perverterat översittarförhållande till alla i familjen och är KALL och okänslig rakt igenom.

Klyscha två
(den så kallade Birroklyschan, som kanske inte är så mycket klyscha som helt out of character): Strindberg FÖRTALAS som kvinnohatare, varvid den brighta bruden säger att hon inte håller med – man bör faktiskt se allt i ljuset av Strindbergs skilsmässa från Siri von Essen. What? Om man nu vore den där pålästa, brighta Strindbergslovern till tjej som ville försvara hans kvinnosyn skulle man väl ändå ta upp Giftas istället, delen där han förespråkar samma rättigheter för män som för kvinnor. Det där med Siri von Essen känns bara SÅ mycket som Peter Birros eget fylletal. Tänk ”Kvinnan hade ju slitit ut hans hjärta ur bröstet” med Birrosk Göteborgsdialekt.

Klyscha tre: Den snygga, brighta och genomsnälla tjejen (som dessutom älskar Strindberg) blir bästis med de två killbästisarna som båda vill ha henne. De badar nakna och sover i samma säng. Gäsp.

Klyscha fyra: Den äldre (hemlösa!) varmhjärtade sjåaren som är en bättre fadersgestalt än den riktiga fadern. Fast hans enda funktion är typ att säga "Lugna ner dig nu, Tommy" när rockerskillen muckar gräl med bossen.

Nej, tacka vet jag scenen där överklasskillen sitter och runkar framför skrivbordet.
(för mer info i ämnet - inte just om runkningen, men om tv-serien - se Nancis blogg).

Inga kommentarer: