söndag 31 december 2006

Nyår jag (faktiskt) minns

Nyår.
Gott nytt år, då. Jag ställer in även denna högtid och tvättar istället. Samt vräker i mig choklad. Jag är egentligen inte särskilt svag för nyår, det är så mycket vånda för vad man ska göra, plus att jag alltid ångestpeakade på nyår när jag var yngre. Med tanke på hur mycket planering och ångest det är inför denna kväll varje år är det förvånansvärt få nyår jag faktiskt minns. Och då menar jag inte att det var för att jag var så full, snarare tvärtom.

Nyår jag (faktiskt) minns (fast jag kommer inte ihåg årtalet):

1. Milleniumskiftet
Maskerad och middag i Liquid Medias lokaler. Jag var queersmart och hade klätt ut mig till transvestit i glitterklänning, tiara och skitmycket smink. Det var det tyvärr ingen som fattade. På denna fest var även snubben som virkat sin egen riddarbrynja – varenda ring i brynjan hade han dessutom själv sågat till. Vid tolvslaget halkade vi runt i snödrivor i Vita bergsparken och Anna dök på förvånade främlingar och sjöng ”Hey hey we’re the monkeys!”

2. Jag, Ylva och Erik K drack typ en bag in box var och åkte på fest i ett märkligt kollektiv som jag tror ägdes av Svante Tidholm. Vår gamla kursare Ariel skulle också ansluta men kollade på fyrverkerier med Timbuktu istället (jag tror att de kom till festen efter tolvslaget, men då var vi för fulla för att hitta dem). Hur som helst, vi blev givetvis bängfulla, var äldst på festen och ramlade vid upprepade tillfällen nerför en upphöjning, men kidsen var så snälla och hjälpte oss alltid upp och frågade bekymrat hur det gick. Svärmorsdrömmen Erik som vanligtvis är den sundaste personen i hela världen spydde i köket och skylle på nån annan när en person kom in.

3. Förra nyår. Se tillhörande blogg från första januari 2006.

4. Extract. Nån som minns det stället? Stockholm, tidigt nittiotal. Vi klädde upp oss till tänderna och räknade in det nya året med ett gäng transor. Sussi blev jagad av en jättestor transa med en dildo i handen. På tunnelbanan på väg dit var vi helt hysteriska, dök på alla stackars oskyldiga människor och skrek: ”Gott nytt år, det här kommer att bli det BÄSTA året i hela ditt liv.”

5. Konsert i gamla Kennedyskolan i Portland, Oregon
Minns det mest för att när vi skulle åka hem dök G aldrig upp, så Jake fick gå in och leta rätt på honom. När de så småningom kom till bilen såg G övernöjd ut medan Jake bara verkade perplex – han hade hittat G på scenen ... rappandes för medlemmar i bandet som spelat tidigare på kvällen.

Inga kommentarer: