måndag 14 maj 2007

ESC

Sorry for the delay – here are the results from the Skärholmen jury (låtarna ligger i den ordning de tävlade, INTE i den ordning jag tycker att de skulle komma).

1. Bosnien – Rijeka bez imena
Öststatsångest part 1.

2. Spanien – I love you mi vida
En hel flock Idolfinalister med tajta små rumpor i vita trikåer.

3. Vitryssland – Koldun work your magic
Det är inte att östländerna röstar på varandra som förstör tävlingen – det är att varenda jävla land skickar en klonad Idolfinalist med tandkrämsleende och pancake make-up.

4. Irland – They can’t stop the spring
Inte en ton som inte var falsk. Och då menar jag både sånginsatsen och låtens innehåll. Vart är dvärgarna som dansar armkrok? De är de enda som möjligtvis hade kunnat rädda det här bidraget.

5. Finland – Leave me alone
Var det DÄRFÖR alla finländare man såg i vimmelbilderna utanför var små gother?

6. Makedonien – Mojot svet
Jag minns absolut INGENTING av den här låten. Bara att sångerskan hade jättelånga ben.

7. Slovenien – Cvet z juga
“Men det här är väl ändå inte schlager”. Som mina föräldrar surt skulle ha sagt. Precis som om tävlingen heter Eurovisionsschlagerfestivalen i nåt annat land än i Sverige.

8. Ungern– Unsubstantial blues
Ungefär här började till och med min entusiasm att falna en aning. Som att vada till låren i urtuggat gammalt tuggummi. Blues up my ass ...

9. Litauen – Love or leave
… och tristessen fortsätter …

10. Grekland – Yassou Maria
… och bara därför känns plötsligt den här riktigt bra – “han är ju i alla fall glad, pöjken.”

11. Georgien – Visionary dream
Vadå? Är Georgien känd för sina kosacker? Tänk vad den här tävlingen kan vara allmänbildande.

12. Sverige – The worrying kind
Bäst. Förstås. Boggierock is the new black.

13. Frankrike – L’amour á la francaise
Åh, jag ÄLSKADE faktiskt det här bidraget (i och för sig är jag jävligt lättflörtad vad det gäller vissa grejer – att någon springer runt med en katt på axeln ger automatiskt tolv poäng från mig) – tusen gånger mer än alla fina sega artyballader Frankrike brukar skicka.

14. Lettland – Questa notte
Exakt HUR töntig får man bli i de här sammanhangen?

15. Ryssland – Song #1
Och Ryssland skickar som vanligt några porriga småbrudar.

16. Tyskland – Frauen regier’n die Welt
Jag rodnar bara av att skriva titeln för det är så dåligt. Min syster satt dessutom närmast maniskt och översatte varje pajigt ord till svenska. Minns plötsligt varför jag slutade med tyskan. ”Frauen”. Herregud.

17. Serbien – Molitva
Jag kommer inte ihåg en ton. Men jag minns att jag gillade den när jag hörde den. Samt skrattade hånfullt åt långbeningarna på scenen när de skulle spela sorgsna, tröstande flator.

18. Ukraina – Dancing lasha tumbai
Jaja, han var iklädd folie och var en spexare – so what? Det här var ju nästan det enda bidraget som faktiskt var KUL att titta på. Hallå, Christer ”stå-stilla-på-scenen-och-sjunga-en-tråkballad-med-falsk-röst” – vad är det för fel på det? Dansen var fantastisk, sångaren var fantastisk, den lilla dragspelstrudelutten var VERKLIGEN fantastisk.

19. Storbritannien – Flying the flag (for you)
I Storbritannien har ESC blivit så oviktig att de helt enkelt tar de snyggaste på Samhall och låter dem knåpa ihop och framföra ett bidrag. Oftast utgår de från vad som finns i utklädningslådan.

20. Rumänien – Öiubi, liubi, I love you
After shave och galenskaparna rycker ut till Rumäniens räddning. De framför ett nummer ur sin senaste revy som humoristiskt skildrar hurdana fransoser, tyskar och engelsmän är.

21. Bulgarien – Water
Jerry Seinfeld (i uppgraderad hockey) och Elaine spelar på jättestora trummor. Vi saknar en liten dvärg-George på panflöjt.

22. Turkiet – Shake it upp, shekerim
“Man borde ju spara ettorna till de som inte bara är dåliga utan riktigt obehagliga” – säger någon i vår jurygrupp menande när Kenan dyker upp.

23. Armenien – Anytime you need
Jag kan för mitt liv inte minnas någonting av vare sig artisten eller låten ...

24. Moldavien – Fight
... inte den här heller. Schlagerutmattning, någon?

Inga kommentarer: