torsdag 24 maj 2007

Fest i förorten

Var till BVC-läkaren med Rufus för halvårskoll och fick återigen höra att han är det enda barnet i hela upptagningsområdet som INTE kommer att vaccineras mot TBC. Anledningen till det är att vi är de enda två ”helsvenska” föräldrarna i hela området. Det är SÅ sjukt. Vadå ”invandrare”? Spelar det inget roll vilket land föräldrarna är ifrån? Exilfinnar är t.ex. en stor grupp här i Skäris, får de också vaccin (eftersom de utsätter sig för en ENORM risk varje gång de besöker sitt gamla hemland)? Och vad spelar det för roll att VI inte hänger i TBC-länder – vårt barn kommer väl ändå förhoppningsvis att få några kompisar i kvarteret som han går hem till? När jag sa att vi tänkte betala för vaccinet för att vi verkligen vill ha det ändå var det som att dra ur pluggen på läkaren och bvc-tanten som intygade att de höll med om att det var helt bisarrt och skulle ta ärendet vidare högre upp. Visst är det kul att vara exotisk för en enda gångs skull, men ...

Hastade därefter iväg till Ica för att handla och där var det fest vill jag lova! Det började redan i kassan (nej, det började redan vid kundvagnarna där de fäst ett knippe ballonger) där det satt lappar om att man skulle skriva sitt namn och telefonnummer på kvittot och lämna det till ”piraten” (citationstecknen är alltså deras uppfinning, inte min). Jaha, tänkte jag, och vad/var i helvete är ”piraten” då (jag hade nämligen inte sett nån). Det blev jag snart varse. Coop och Ica hade slagit sig samman och hyrt in en manisk b-skådis i risig peruk som stod och tjoade vid kundvagnarna. Han försökte få publiken att gissa gåtor, men eftersom det bara var måttligt roade panchisar som stod där och hängde var det ingen utom ”piraten” själv som sa ett knyst. Jag fick tränga mig fram bland rullatorerna (varvid skocken som stod närmast såg ut att tro att jag skulle delta i underhållningen) för att lägga i mitt kvitto i ”piratens” tunna. Usch. Varför ska det alltid bli så sorgligt när man försöker göra något lite festligt i förorten?

Annat som inte funkar i betongförorten:
1. Att göra bostadsklipp på ombildningar till bostadsrätt.
2. Att ha portkodsdosor (i alla fall inte i vår port).
3. Att öppna en hipp bar.
4. Att inte få sin dyra, snygga Electracruiser stulen.
5. Att övertyga sina vänner om att de också borde flytta ut.

Inga kommentarer: