onsdag 9 maj 2007

I språkets sumpmarker

I språkets sumpmarker
– uttryck som fienden tagit över och förtöntligat:


1. Fett
Nej, sorry, ordet ”fett” så som i ”häftigt” gör dig INTE automatiskt häftig. Du visar inte heller att du är nere med kidsen och behärskar deras uttryck. Det är väl ingen jävel som säger ”fett” på allvar längre? Däremot får jag grava obehagsrysningar av titeln ”Tjocka tanten rockar fett” och ”Fett med fibrer” på den i sig extremt jävla obehagliga ”jädra spammare” pizzareklamen. När den äldre generationen börjar alstra ordlekar med nyord är det för övrigt ett säkert tecken på att ordet sjunkit ner i tönteriets sumpmarker.

2. Kult
Okej. Jag har svurit över det förut, så jag ska bespara er. Det här var ett ord som en gång betydde något. Nu visar man bara att man är över fyrtio och inte har någon humor när man använder det – ordet används nämligen fortfarande friskt om allt som ska vara lite udda och crazy. Folk som säger ”det är kult” är oftast de samma som brukar berätta hela innehållet i olika komediserieavsnitt.

3. Populärkulturjunkie
Egentligen ett strålande uttryck. För den som myntade det. Och kanske de ca tio personer som kom efter. Men nu kallar sig ALLA som sett typ ett avsnitt av Top Model för populärkulturjunkies. Populärkulturjunkie är det nya arbetarpartiet.

4. Surfa
Okej, internet är inte så himla spännande och exotiskt längre. Vem ”surfar” fram på denna jättevåg av information, vem surfar mellan länkarna? Här tycker också den äldre generationen att de har koll när de menande säger ”Ska du surfa?” när man slår på datorn. Nej. Jag ska kolla upp adressen till länsstyrelsen och jag orkar inte hämta telefonkatalogen. Jag har fan aldrig surfat. En gång var de som surfade långväxta snubbar i bar bringa som rökte gräs på stranden. Det var tider det.

Bubblare: suger, cool, chicklitt (som jag förövrigt själv använder friskt – OCH stavar fel på).

Inga kommentarer: