tisdag 22 maj 2007

Rutiner kills

”Berätta hur en dag hos dig ser ut då”, sa Ylva när vi var och käkade lunch idag. Och jag började redogöra: halv sju går vi upp och jag äter frukost och sen gör jag gröt till Rufus och sen försöker jag få honom att somna ett tag till genom att amma honom och runt nio går vi upp igen och jag lägger i en maskin tvätt och ... bla, bla, bla. Ända tills jag hörde mig själv och blev lätt deprimerad. För det ÄR lite knäckande att ha ett så totalt ospännande liv att man faktiskt kan redogöra för varenda punkt i ens ”normaldag” – eftersom varenda dag ser exakt likadan ut! Det är klart att det är toppen att hänga med Rufen, men den här perioden kommer ändå att vara en stor gråzon efteråt inser jag nu. Det är nog lite farligt för människor som älskar rutiner (=jag) att skaffa barn, för snart blir ALLT en rutin (och tillskillnad från tidigare uppmuntras man i sitt störda beteende med glada tillrop så som: "barn mår bra av rutiner".)

Tur att det varje dag händer något som i alla fall är lite otippat. Igår t.ex. gick Kosmoskatten till anfall mot den stora mjukisisbjörnen vi köpt på IKEA, han burrade upp sig till dubbel storlek, morrade och lappade till den skithårt. Och idag kom Peter knatande ut i köket med en på tok för trång ”mysdress” från IKEA varvid jag höll på att skratta ihjäl mig (”Du tycker ju bara det är roligt när andra blir förnedrade”, klagade han, och det har han ju rätt i, men va fan, nåt måste man väl få unna sig).

Om du ser det här – köp!

1. Youghurtglass skogsbär från GB
Den perfekta glassen! Den är inte ens särskilt onyttig. Och givetvis är den slut överallt, jämt. Idag grävde jag fram ett exemplar som någon listigt hade gömt mitt i vaniljgräddglasshögen inne på ICA.

2. Dumle lakrits
Finns numer bara i Dumlemix-påsarna. Men då måste man plåga i sig en massa av de äckliga andra smakerna också, typ mango. Varför hittar de på den ena Dumlesmaken äckligare än den andra samtidigt som de slutar med den enda smak som var riktigt god?

3. En snygg vaxduk som inte kostar sådär en miljon (som Marimekkodukarna gör)Ska det vara så himla svårt att göra lite mer spännande mönster än A: rutor B: grönsaker eller C: Hysteriska fotomönster av pasta eller något liknande? Och då menar jag de blanka vaxdukarna, de som går att torka av, inte de där läskiga mellantingen som varken går att torka rena eller tvätta i maskin.

4. Vattenmelon i hanterbar storlek
Jag älskar vattenmelon, men jag KAN inte sätta i mig de tio kilo som en hel vattenmelon är och de tar emot för mycket att köpa en hel och slänga tre fjärdedelar av den. Och vart ska man förvara den när den väl är delad – den tar ju upp hela kylen. Men ungefär en gång vartannat år säljer någon affär säg, en fjärdedels melon. Då köper jag direkt.

5. Koreansk sushi
Helt vegetarisk och makalöst god. Jag har tyvärr bara sett den på ett enda ställe. Och det var inte i Sverige

Inga kommentarer: