måndag 4 december 2006

.hop louie

chrille-talar2
Har länge gått och undrat över de urfina hoplouie-målningarna som finns lite här och var i Skärholmen och på väg till Kungens kurva. Fast min favorit – Christer Pettersson i mosaik i trappan upp till Äspholmsvägen – har tyvärr blivit översprejad. Fattade inte vad det var för nåt. Så nu har jag äntligen googlat fenomenet och kom till den här sidan – där det bl.a. finns en konspirationsteoretisk kortfilm om bratifieringen av Skärholmen. Det är alltså en politiskt vänstervriden rörelse (det här kanske alla utom jag redan visste?).

Älskar som sagt målningarna, men andra delar i den här sortens vänsterrörelse gör mig rätt trött. Konspirationsteorin i kortfilmen går alltså ut på att man nu håller på att bratifiera Skärholmen. Med lyxrenovring av köpcentrumet och mängder av nya affärer körs arbetarklassen ut och istället försöker man locka hit den köpstarka medelklassen (onda människor som jag och Peter). Vad delar av vänstern missar är att det kommersiella och arbetarklassen inte alls är två oförenliga poler. Tvärtom. Hollywoodfilmer, Walt Disney, Food Courts, stormarknader och gallerior är väl betydligt mer arbetarklass än medelklass – medelklassen (inklusive den vänstervridna falangen av medelklassen) föraktar ju just den här sortens fenomen, de söker ju sig alltid bort från det massproducerade. Och visst, jag tror inte heller att den massiva upprustningen av Skärholmen som pågår just nu är ett resultat av att man bryr sig så himla mycket om Skärholmens (överlag väldigt fattiga) befolkning. Däremot VET jag att jag som boende här kan dra nytta av det. Jag säger bara restaurangtorget ... Och det är väl skitbra om man snyggar till runt husen också, jag skiter i VARFÖR de gör det, det är inte kul att bo i ett hus med sopberg utanför grovsoprummet och liklukt i trapphuset, fråga mig.

Det har ALLTID varit medelklassen som föredragit konstnärliga polska dockfilmer framför en disneyfierad Nalle Puh. Det är så jäkla tydligt, inte minst när man själv fått barn. Arbetarbarnens ”finsaker” har Disneytryck, medelklassbarnens ”finsaker” har tryck med Inger och Lasse Sandberg-figurer och naturvita kläder från Ekovaruhuset. Att bara racka ner på de här sakerna är ju att underkänna smaken hos de man säger sig tala FÖR. Att insinuera att arbetarklassen är oförmögen att hitta den ”sanna, berikande kulturen” och hjärndött låta sig luras av kapitalet. Det gör mig så pissed off (om någon undrar – Rufen har både Spöket Laban-body och Nalle Puh-mjukis från Disneyland). Okej, jag generaliserar nu. Men det gör radikalvänstern också.

Inga kommentarer: