måndag 24 november 2008

Augustvinnare

Hemkommen från Augustgalan. Hade bara ett (eller, ett och ett halvt om man ska vara välvillig) rätt på min tippning. Jakob Wegelius vann i barn- och ungdomslitteratur grenen, Regi Bergman vann i fackklassen och PO Enquist vann vuxenklassen. Men coolast av alla var ändå Lyra Ekström Lindbäck som vann lilla August.

Festligast på Augustgalan:
1. När Lars Adaktsson (som delade ut fackpriset) först råkade säga ”Mina damer” istället för ”Mina damer och herrar” och i nästa mening sa ”2008-års Oscarsgala” istället för ”2008 års Augustgala” (man kunde riktigt se hur han hade stått och övat framför spegeln och liksom blivit överexalterad och börjat drömma sig bort).
2. Lyra Ekström Lindbäck – hur cool som helst och alldeles bedårande i all sin queerprakt. Försökte smita av scenen tre gånger.
3. När Kattis Ahlström intervjuade Lyra och de kom in på det här med att det oftare är killar än tjejer som vill visa upp vad de har skrivit.
Kattis Ahlström: ”Men vad tror du att det här beror på då?”
Lyra (närmast chockad över Kattis Ahlströms okunnighet): ”För att vi lever i ett patriarkat!”
(och senare satt hon där på scenen, omgiven av de andra pristagarna som alla var män)
4. När akapella gruppen Voces Nordicaesjöng – och alla såg sådär frikyrkligt galna ut, med färgmatchade kläder och hängslen och grejer - och Ylva böjde sig fram och väste: ”Okej, du MÅSTE ha sex med nån i den här gruppen, vem tar du?”

Jag hade lyckats ta på mig en blus där knappen strax under bysten HELA TIDEN gick upp, så Ylva fick göra ett snuskigt tecken varje gång den hade gått upp utan att jag märkte det. Plus att jag förstås spillde flottig potatissallad på mig när man skulle stå och balansera en tung tallrik med tillhörande vinglas. Jag är SÅ oglammig …

Inga kommentarer: