lördag 15 november 2008

Höst 2009

Sitter i Svärdsjö och småhuttrar. Det är ju så med de här villorna på landet - antingen iskallt eller kokhett (när man eldat ett tag i öppna spisen). Men jag får oändligt mycket hjälp med Rufus, plus god mat, plus att jag inte behöver tänka på saker som behöver åtgärdas i lägenheten, och det är kanske de bästa förutsättningarna för effektivt romanarbete. Jag har nämligen fått en deadline nu. Romanen ska förhoppningsvis komma ut redan till hösten (vilket är helt jävla fantastiskt, jag menar, våra listor för 2009 är så gott som färdigspikade, och jag gissar att det ser ut ungefär likadant på andra förlag). MEN då måste jag åtgärda vissa saker (däribland skriva till ett kapitel) och lämna omarbetat manus i början av året. Fast det är så jävla kul att jobba med den här boken. Jag tycker själv att det är det bästa jag någonsin skrivit (det tyckte jag iofs redan på den tiden då ingen annan tyckte att det höll … vilket jag själv också insåg efter att en viss tid förflutit).

De värsta momenten när man ger ut en bok:
1. När makuleringsbrevet kommer och man får frågan om man vill ha en del av restupplagan … som visar sig vara sådär ettusen tvåhundra ex av en tryckning på tvåtusen. Snacka om bokens död …
2. Att sitta och vänta på de första recensionerna och veta att ALLA runtomkring en kommer att läsa dem och tycka synd om en om de är usla.
3. Att få höra att någon gammal bekant från förr sitter i en annan del av landet och är skitsur för att han eller hon tror att någon av karaktärerna baseras på honom/henne. (Ja, det händer att jag använder folk jag känner som nåt slags utgångspunkt för en karaktär, men det är av någon anledning bara folk som överhuvudtaget knappt finns i mitt medvetande som läser in sig själva och blir sura.)
4. Stunden då man inser att boken inte kommer att bli pocket.
5. Att komma igång med nästa projekt.

Och inte blir det någon villa i vårt drömområde i Sätra. Det räckte med ett telefonsamtal till banken för att inse att det inte finns på kartan att vi ska kunna köpa villa just nu. Pantbrev, bla bla, avgift till staten, bla bla och sedan var nästan hela kontantinsatsen redan slut. Då spelar det ingen roll att villan nog inte kommer att gå för mer än 2,5 mille. Suck … vad är väl en villa i Sätra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sätra är påväg att bli nya skärholmen, sikta in er på älvsjö istället =)underbart där!

Anonym sa...

Åh!
så kul med romanen!
Vilka förväntningar man byggt upp!
Ser jättemycket fram emot det!
Hör av dig om du skulle vilja ses
nån gång!
kram,
Mz Lee

Tittip sa...

Åh, Mz Lee! Självklart vill jag träffa dig, det var ju evigheter sen! Hundra öl på Embargo nån fredag eller lördag? De närmsta två helgerna är rätt hopplösa, men sen kan jag när som helst.