lördag 22 november 2008

Reglerna

Läser Sara Mannheimers Reglerna, en fascinerande liten bok. På jobbet uppstod två läger när den boken kom på tal – de som tyckte den var fantastiskt rolig och de som tyckte den var jättesorglig. Jag vet ännu inte vilket läger jag tillhör(fast regeln om att båda hela tiden ska komma rusande när man är kära är väldigt rolig), ska bestämma mig när den är utläst.

Vad jag däremot vet är att jag är OCD:are och som sådan själv har haft många rigorösa regler som mitt liv kretsat kring. Särskilt när jag var yngre …(misstänker att jag bloggat om det här förut, men vad fan, inte ens jag kommer ihåg allt jag skrivit längre).

Regler
1. Lördagsgodis (regel när jag var 10-12 år)
Lördagsgodis får bestå av tre valfria av följande: Zoo-tablettask, Nickel, Gräddfras, Mentos, Lakrisal. Viktigt är att det är lätt att dela upp godiset i tre exakt lika stora högar (förmiddagsgodis, eftermiddagsgodis, kvällsgodis). I händelse av överblivna godisbitar ges dessa bort till storasyster eller annan familjemedlem. Jag får under inga omständigheter börja ta av (eller ge bort från) kommande hög. Det är däremot tillåtet att spara godis från exempelvis förmiddagshögen till eftermiddagen eller kvällen.

2. Läggdags senast 20:30 på vardagar(regel när jag var 10-11 år)
Absolut senast klockan 20:30 måste jag ligga i sängen, färdig att sova. Det är däremot tillåtet att läsa en stund innan sömnen. Vid aktiviteter som riskerar att fördröja sänggåendet måste jag helt enkelt avvika tidigare från nämnda aktivitet.

3. Springa i snön (regel när jag gick på högstadiet)
Om jag klarar av att springa barfota i snön tre varv runt huset kommer något fantastiskt att hända (av typen Lasse i 7D kommer att komma på att han är kär i mig, ett förlag kommer att höra av sig och vilja ge ut mitt romanmanus, jag kommer att få ett fantastiskt roligt sommarjobb, killen i klassen jag hatar kommer att flytta till okänd ort eller hastigt insjukna och bli konvalescent för resten av sitt liv). Syftet med denna övning får aldrig avslöjas, då kommer ingen av önskningarna någonsin att slå in.

4. Skriva Sju sköna snubbar (regel när jag var i 20-års åldern)
Minst tre handskrivna sidor om dagen – bra eller dåligt. Annars kommer något hemskt att inträffa. Inga undantag gäller.

5. Musik (regel när jag var ca 11-14 år)
LP-skivor och kassetter MÅSTE tryckas av innan de slår av sig själva – annars kommer något hemskt att inträffa. Gäller endast i hemmet och alltså inte på besök hos någon annan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ganska bra på godis, men vad är GRÄDDFRAS???

Tittip sa...

Finns inte längre. Det var en rulle med runda godisar med typ smörsmak. Påminner lite om Werthers i smaken. De var inte ens särskilt goda, lik förbannat köpte jag dem gång på gång.

Piakvinnan sa...

Oj, he, he, så det finns fler ;o)

Själv skulle jag räkna allting. T.ex. hörnen i en rosspaljé, antal värmeljus i den stora ljusstaken och hur många morrhår katten hade. Spelade ingen roll om jag redan visste. Herrejösses, saker och ting kan ju ändra sig.

Gör nog det fortfarande emellanåt...

Anonym sa...

GRÄDDFRAS !!! ;)

Åhhh jag minns dessa från när jag var barn för typ 25 år sedan. De var mina totala favoriter, har aldrig funnit ngt substitut till dessa. Jag skulle verkligen kunna betala en slant för att känna smaken av dessa barndomsnostalgigodisar igen. ;) Hörde för bara ett par år sedan att de fanns på lösvikt, men hittade aldrig ngn butik som hade dem, tror de bara var ripoff på namnet, knappast de riktiga Gräddfras.

Någon som vet om det finns ngt liknande ?, Werthers är ju goda men mer komplexa i smaken å mkt kompaktare i substansen.


//Mvh. Patrik "PH" Larsson.