söndag 2 november 2008

Ännu en ocd-syssla

Amen vad fan. Nu har jag passionerat kastat mig över en ny ocd-syssla som jag lägger all min lediga tid på. Nämligen att kopiera och klistra in ALLA gamla blogginlägg hit till nya bloggen. Plus att uppdatera somliga med bilder. Som ni ser har jag betat mig ner till december 2007. Det kommer att ta en evighet. Och det mest bisarra är att jag på ett sätt älskar den här sortens sysslor. ”Det är som att hitta en nål i en höstack” biter inte riktigt på mig, eftersom jag med nöje skulle lägga mig ner på golvet och metodiskt och med en dåres envishet flytta höstrå för höstrå tills nålen dök upp.




Andra ocd-sysslor jag hängett mig åt:

1: Skrivit B-uppsats i barn- och ungdomslitteratur om bilden av föräldrar i ALLA Astrid Lindgrens böcker (och de är fler än vad man först tror …)

2: Sorterat våra cd-skivor i bokstavsordning.

3: Importerat alla tillgängliga open type-typsnitt på jobbet till min (jobb)dator, samt printat ut exempel på dem och slutligen sorterat allt prydligt i en pärm (första dagarna efter semestern fanns det typ ingenting att göra …)

4: Organiserat vårt linneskåp exemplariskt med var sak på sin bestämda plats (okej, det här gjorde jag när jag vaggade runt och var höggravid och sjukskriven). Dessvärre är vi fler än en i det här hushållet, så ordningen har förfallit en hel del. MEN jag håller stenhårt på att fortfarande rulla ihop alla badlakan, lakan och örngott. Och det skär lite i hjärtat varje gång jag ser den havererade ordningen.

Och så drömmer jag om att en dag få sortera alla våra böcker i bokstavsordning. Men eftersom Peter är bibliotekarie misstänker jag att vi kommer att tjafsa en del om hur vi egentligen ska ordna dem (vi har åtta fulla bokhyllor med böcker, samt en hel del undanstuvade i källarförrådet). Så det får vara så länge – och aldrig hittar man den bok man letar efter.

4 kommentarer:

Anonym sa...

HAHAHAHA. Igenkänningsfaktor total. Jag brukar ibland få ett ryck och döpa om ALLA låtar i itunes och ipoden så att de heter som de ska (artistnamnet ska inte stå i låtkolumnen etc). Det är sjukt ocd-igt med tanke på att jag i min ipod har typ 5500 låtar. Sortera om bokhyllan gör jag förhållandevis ofta. Rensar kartonger, sorterar papper. Du har en fellow ocd-beteende-person här alltså!

Tittip sa...

Skönt att höra!
Jag har inte vågat skaffa ipod. Misstänker att jag helt skulle gå ner mig i låtsorterande då ...
(på den gamla goda kassettbandstiden satt jag i veckor och gjorde egna omslag till ALLA mina kasetter)

Medelklassman sa...

Det är för jävla gött att du börjat med en blogg som man kan kommentera. Jag försökte säkert fem gånger på din förra men misslyckades varje gång. Varje gång! Och jag jobbar med data!

Anonym sa...

tittip: jag gjorde också sådana omslag. hu! och om du inte redan är en sucker för ipodlåtsortering så låt det vara på det viset, är antagligen väldigt mycket skönare.