onsdag 19 november 2008

Familjeliv

Hemma igen, snorförkyld, efter två dagars facklig kurs på Djurönäset. Vi har gruppdiskuterat kollektivavtal och dunkat in förtroendemannalag och ätit kopiösa mängder mat och dessert och fikabröd. Vilken lycka att sen komma hem och hitta ett nytt, glassigt magasin på köksbordet – Familjeliv. Vad härligt att sjunka ner i soffan och läsa om de här godbitarna:

1. Jag får tre tips mot såriga bröstvårtor
2. Jag får veta att bröstmjölk håller i rumstemperatur cirka 4 timmar.
3. ”Det enda jag kan äta är frukt och grönt!” säger ”Anonym” som är i vecka 5 och starkt illamående.
4. Jag får också se Katrins ”fina gravidmage”.
5. Och så får jag veta att den bästa hjälpen mot depression under graviditeten är att motionera och undvika socker.

Och som om inte detta vore nog får jag en miljon annonser på skitdyra barnkläder, leksaker, tekniska prylar, samt en annons för barnmat med den störtcoola rubriken: ”Rockar fett!”

Seriöst. Det är såna här tidningar som får folk att låta bli att skaffa barn. Okej, jag har också suttit och sökt på grejer, först när jag var gravid, sen när Rufus var nyfödd (och blev i nio fall av tio mest trött på mänskligheten, och mödrarna i synnerhet), men grejen med den sortens undringar är att det ju är bruksinformation man letar efter. Man behöver veta något just då och söker därför upp det. En månad senare har man noll intresse för samma information. Att sitta och läsa om gravidillamående när man inte själv är mitt i det är ungefär lika intressant som att läsa annonser om dragkrokar till bilar utan att ha en egen bil (eller körkort). Jag ger den en kejsarsnittad hängmage av fem.

2 kommentarer:

Piakvinnan sa...

Hej "It´s hard to be a saint in Skärholmen"!

Det är nästan så jag måste köpa ett nummer av tidningen bara för att.

Tittip sa...

Inte behöver du köpa den - det räcker med att du anmäler dig på sajten familjeliv.se så får du nog ditt ex gratis.