onsdag 26 november 2008

Nya glada upptäckter i Stockholm



1. Lakritsroten
En liten affär högt upp på Odengatan med nästan bara lakrits. Jag var lite skeptisk först, jag menar, vad fan, lakrits kan man ju köpa på vilken ICA som helst. Men jävlar vilken god lakrits de har där. Salta violkryptoniter som INTE smakar tvål, salta skumbläckfiskar som är perfekt mjuka, lakritsdumle. Nu vill jag åka dit och handla varenda vecka.

2. Arirang Vega
Koreansk restaurang i Vasastan med fantastisk bibimbap. Man blir liksom lätt sorgsen över att den ska ta slut redan medan man äter den.

3. Drinken Assburner på Roxy
Den ÄR god också (Jack Daniels, ingefära, ginger ale och chili … har jag för mig), men främst vill man förstås ha den för att förnedra den av sina vänner som erbjudit sig att gå fram och beställa.

5 kommentarer:

Piakvinnan sa...

1. Lakrits - Tvi! Jag tillhör minoriteten som t.o.m. spottar ut fänkålen i brödet.
2. Yummi! Låter smaskens.
3. Haha! Den låter både god och rolig.

Anonym sa...

Ti!
nu använder jag din blogg som brevlåda.
Ja! gärna hundra öl eller drinkar på embargo!
Vi kan försöka höras innan jul?
Mz Lee...
ps. ska prova den där bibimbapen

Anonym sa...

Roxy? Ligger det på Nytorget? Isåfall friade jag medelst stora affischer på intilliggande skyltfönster förra julen..och avslutade med middag på roxy som hade väldigt bra mat :)
/david

Anonym sa...

bibimbap? så Hanson brothers var egentligen koreaner?

Nicole sa...

Tack för tipset om lakritsroten, helt fantastisk affär! Gick dit i fredags och blev överlycklig. I gengäld kan tipsa om ett litet café gömt i inredningsaffären Raja på Odengatan 39, där kan man dricka hemmagjord chai i en underbart orientalisk och avslappnad atmosfär där allt är tung, röd sammet, förgyllda ramar och gamla rustika, snidade möbler.