lördag 8 november 2008

Vi i villa

Vi gick (eller, gick och gick, snarare småsprang eftersom vi var ute i sista minuten) och kollade på det här huset idag:



Yes. En fristående villa. I det där övergulliga kvarteret i Sätra som man ser i jingeln till den gamla såpan Tre kronor. Acceptpris 2,5 mille, och jag drabbades av så mycket habegär att jag t.o.m. skrev på intresselistan. Nära till både skogen och stranden och Rufus dagis. På väg hem konstaterade vi att vi nu har blivit våra föräldrar. Bara det att det är en viss skillnad rent ekonomiskt att skaffa sig villa i Kalmar eller Svärdsjö mot i Stockholm och att vi ju därför egentligen inte har råd att leva som våra föräldrar. Men ändå. En villa. Med äppelträd och gillestuga och ENORMA förvaringsutrymmen.

Såhär ser illusionen ut:

1. Middagar
I vårt stora hus bjuder vi in till lyckade glada middagar med många människor (var nu de skulle komma ifrån, och varför folk helt plötsligt skulle orka ta sig till Skäris), maten är lyckad, stearinljusen tända och snön ligger vit ute i trädgården. Alt: om det är sommar: kulörta lyktor i äppelträdet och alla sitter ute.

2. Trädgården
Mina fingrar blir bara grönare och grönare och jag gör underverk med den rätt trista pensionärsträdgården. Anlägger en damm, planterar fruktträd som genast bär mängder av frukt, gör trädgårdsland med morötter och potatis och har fantastiska häckar som skyddar från insyn. På sommaren kan Rufus och nån polare tälta i trädgården och ligga och läsa serietidningar med ficklampan tänd.
(eh, och hur skulle vi billösa krakar få hem dessa träd och grejer? På en stulen kundvagn?)

3. Ordnung
På alla fantastiska förvaringsutrymmen skulle vi smälla upp smarta förvaringssystem och ordna allt vårt jäkla junk så att vi äntligen kunde bo någonstans där det inte är helt översållat av prylar överallt.

4. Reclaim the arbetsrum
Jag och Peter skulle ha ett varsitt arbetsrum, och på mitt rum skulle jag ha det precis så rent och städat och oplottrigt som jag drömt om. Där kunde jag sitta och se ut över skogen och vattentornet med alla saker prydligt på plats. Detta skulle givetvis i sin tur leda till att jag började skriva bästsäljande mästerverk.

5: Kyl och frys
Vi skulle äntligen ha plats för en stor frysbox, vilket i sin tur skulle leda till att jag började baka en massa och göra storkok och köra noggrant organiserade veckohandlingar.


Och såhär ser troligtvis verkligheten ut:

1. Varmvattenberedaren och andra tekniska saker
Något livsviktigt pajar och ingen av oss har en aning om hur prylen funkar eller hur man kan laga den. Inte heller vet vi vart man ringer för att få den fixad eller hur mycket det kostar att skaffa en ny. När vi väl MÅSTE ta tag i saken visar det sig vara så dyrt att alla sparpengar tar slut eller att vi måste ta ett lån. Eventuellt får vi vara med i Skuldfällan.

2. Inredning
Vi orkar inte ta tag i det där med målning och tapetsering, inte heller har vi råd att anlita en hantverkare som kan göra det. Istället går vi runt och lider i tysthet åt nålfiltsmattor och träpaneler och att hela vårt hus fortfarande ser ut att tillhöra en pensionär.


3. Trädgården

Gräsmattan hinner bli så vildvuxen att man måste försöka slå den med lie innan vi har lyckats skaffa en gräsklippare.

4. Handyman
Taket måste läggas om, eller grunden måste dräneras, och vi har ingen aning om hur man gör. Vi söker info på Internet, konstaterar att det är skitdyrt att anlita fackman och väntar så länge med att försöka göra det själv att det får katastrofala följder.

5. Ränta och amorteringar
Pga av amorteringar och ränta är vi fattigare än någonsin. Därför har vi varken råd att göra det fint eller ha de där fantastiska middagarna. Faktum är att vi inte har råd med någonting. Vi lever på rotsaker och köper alla våra kläder på Myrorna, jag får helt lägga av med skrivandet eftersom jag måste jobba extra för att ha råd att bo.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Skitbilligt juh! Köp!!

Tittip sa...

Ja, billigt för att vara Stockholm. Fast troligtvis ändå för dyrt för oss. Snyft.

Anonym sa...

gräsmattor kan faktiskt bli liehöga! fråga mig. och vv-beredare som pajar: t-shirt
frys som pajar: t-shirt
tvättmaskin som pajar: t-shirt
pump i den egna brunnen pajar: t-shirt
el-kassett för uppvärmning: been ther, done that, bought the t-shirt...
ja, just ja, kylen pajade också.
elkassettene rsattes med bergvärme = 150 tusen spänn vilket lönar sig på 10 år, men tydligen håller såna anläggningar i just 10 år, så blähu?

Tittip sa...

plötsligt känner jag mig väldigt lättad över att vi inte köpte ...

Anonym sa...

fast allt hände inte på en gång. det är utspritt på 5 år sisådär. men bästa sättet att bo i universum måste vara i hyreshus i en Stockholmsförort. fast utan grannar. jag hatar medhörning av musik mm. alltid är det nåt!