söndag 23 november 2008

Och 2008 års Augustpris går till ...

Augustgalan imorgon. Jag kommer att vara på plats och givetvis blogga i efterhand om alla de skandaler som jag egentligen inte tror kommer att äga rum (Augustgalan brukar vara torrlagd på såväl glamour som skandaler. Man sitter nykter på bänkrader och lyssnar på halvkass musik. Sen säger man "jaha" och åker hem. Då är klockan max tio). Men redan nu kan jag säga hur det kommer att gå (det här är vad jag tror, inte nödvändigtvis vad jag själv hoppas):

Pris till årets fackbok:

Pillret av Ingrid Carlberg
För att den handlar om antidepressiva medel som kulturmänniskor älskar att hålla på att tjafsa om.
Utmanare: Regi Bergman av Paul Duncan & Bengt Wanselius
Amen hallå, vi snackar BERGMAN, kommentarer överflödiga, va.

Pris till årets barnbok:

Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius
För att den sticker ut och är nyskapande i formen. Och för att det tagit författaren sådär hundra år att färdigställa den.
Utmanare: I skogen av Eva Lindström
För att hon – i likhet med Per Nilsson för något år sen – blivit nominerad gång på gång på gång men aldrig vunnit.

Pris till årets skönlitterära bok för vuxna:

Svart som silver av Bruno K. Öijer
För att folk har klagat på att det aldrig är någon poet som får priset. Och för att bokhandlarna samtidigt vill ha en bok som kan sälja multum. Bruno K är båda infallsvinklarna i skön symbios.
Utmanare: Reglerna av Sara Mannheimer
För att den är så speciell, har fått lysande recensioner och dessutom är en snackis i kulturvärlden.

Inga kommentarer: