torsdag 9 november 2006

En folklig programledare

Ingen född och ingen död, Peter mår bättre och läget ser ljusare ut. Var tvungen att åka in astidigt till MVC på fastande mage för att ta nåt leverprov. Som alltid innan jag druckit dagens första kopp kaffe var jag helt borta. Väntade på hissen ner. Hissen kom sniglande men passerade mig eftersom passagernara - två män – skulle upp. Den ena började hojta till mig: ”Nejmen titta! Hej! Gick det bra?”
Mitt uttömmande svar, medan jag undrade vad i helvete det här var för tomtar och vad min koppling till dem var: ”Eeeeeehhh ... Va? ... Eh? Ja ...” Och först när jag bara såg fötterna på männen insåg jag att den hojtande mannen ju var Martin Timell (som försökte leka folklig?). Reflexmässigt fick jag dåligt samvete för att jag dissat honom här – precis som om han skulle ha en aning om det!

Skäris är nu det område i Norden med flest livsmedelsaffärer på minst area. Här är min första undersökning om fördel och nackdel med respektive affär:

1. Vivo
+ En gammal klassiker som håller måttet. Absolut billigast på trashiga saker – godis, chips och läsk. Har alltid partier med sjukt billigt godis som går ut om någon vecka. Väldigt multikulti, tror det är mest vi infödingar som handlar här.
- Kolla noga på sista förbrukningsdag – ibland säljer de saker som har gått ut. Folk har märkliga kösystem för sig – typ, markerar med korgen medan de går och plockar på sig fem andra grejer. Mycket rullatorer som blockerar gångarna. Uselt ekologiskt utbud.

2. Munirs livs
+ Också en Skärholmenklassiker. Goda oliver, olika fetaostar i lösvikt och mängder med butikspackade hyfsat billiga nötter (med festliga felstavningar). Bra frukt och grönsaker. Aldrig kö. ”Spännande mat”.
- ”Spännande mat” – man har inte en susning om vad man ska göra med större delen av sortimentet. Lätt att plocka på sig mängder med ”spännande” ingredienser som sen får stå och ruttna i kylen. Inte så stort utbud. Tar inte kontokort.

3. Coop
+ Enormt. Billigt – billigare än Vivo på mycket. Nästan alltid provsmakning på något. Okej ekologiskt utbud. Mycket färdigmat. Extrapris på Supremechips just nu! Och de har Doritoschips och Ben & Jerrysglass.
- Enormt – svårt att hitta. Räkna alltid med att få känna dig besvärlig i kassan eftersom det är mängder av varor som inte är registrerade så kassörskan/kassören inte har en aning om vad de kostar. Skitful typografi på skyltarna.

4. Ica Kvantum
+ Enormt. Enda affären med Bravo äpple/päronjuice (som jag är beroende av). Bra grönsaksdisk – bla olika lösviktssallader.
- Ganska dyrt. Helt hysteriskt på helgerna.

Inga kommentarer: