onsdag 29 november 2006

Trapphuslik

Peter sjunger den där gräsliga Cornelislåten ”Nudistpolka” för Rufus. Herregud, vad vill han uppnå med det? JAG vill i alla fall inte att vår son ska vara med i nån dokusåpa och bli känd som ”Naken-Rufus” på löpsedlar om fyrtio år.

När vi vandrade genom avgasmolnen till Kungens kurva idag eldade jag åter upp mig över puckoalliansen och trängselskatterna. Jag röstade ju ja till trängselskatten. Trodde i min enfald att pengarna skulle gå till den usla kollektivtrafiken – så som det var sagt. Det var i alla fall det jag röstade ja till. Borgarna har ju eldat upp sig som fan över att sossarna införde trängselskatten på försök trots att de sagt att de skulle låta bli. Och så gör de exakt samma sak – fast mycket värre eftersom de ändrar förutsättningarna brutalt EFTER folkomröstningen. Nu har jag nämligen inte längre röstat ja till trängselskatt som ska gå till kollektivtrafiken så att luften blir BÄTTRE, exempelvis här. Nej, helt plötsligt har jag utan min vetskap röstat ja till trängselskatt – som ska gå till nån jävla kringfartsled bl.a. HÄR i Skärholmen, så att luften blir ännu sämre där jag själv bor.

Och så kommer man hem och ska cocoona i godan ro i sitt julepyntade (nåja, jag har i alla fall satt upp två sådana där kulor med lysdioder i fönstret - och i huset mitt emot vårt har det till min stora lycka kommit upp två blinkande julegranar i en av lägenhetsfönstrena) hem, porten står på vid gavel, som för att hälsa oss hem.
Fast det visar sig snart att dörren står öppen bara för att hela trapphuset stinker lik. Eller vad det var. En stank som av spyor, ruttna ägg – totalt genomträngande, jag vet inte, ÄR det så lik luktar, Nanci? Vad kan det annars vara? Jag felanmälde på Stockholmshems hemsida och i förmiddags när man öppnade dörren luktade istället hela trapphuset simhall – totalt desinficerad (min favoritlukt – dö, bakterier, dö!). Nu spekulerar vi om vem det kan ha varit som har suttit och dött i nån lägenhet. Pensionären under oss (som vi i hemlighet har tänkt bekanta oss med för att tvinga honom att vara kattvakt)? Eller är det nåt gangstermord (jag vill ju gärna tro att allt här i hooden är gangsterrelaterat)?
Fast förmodligen var det nåt helt annat som stank. Och förmodligen kommer jag aldrig att få veta vad.

Stanker som inte går att stå ut med:
(Fråga mig inte varför jag gör den här listan, jag menar, alla punkter är ju rätt självklara – det är inte som att någon kommer att börja argumentera med mig – ”Nejmen hur KAN du ha med spya på din lista – det som luktar så gott”)
1. Spya
2. Surströmming
3. Urin
4. Bajs
5. Brutal alkoholandedräkt när man själv är nykter
6. Pundarsvett

Inga kommentarer: