fredag 3 november 2006

Stackars föräldrar

(sorry, A, jag var bara tvungen att blogga om det här, SÅ roligt ...)
För några dagar sen skickade mig en gammal klasskompis världens märkligaste mejl, nämligen det här:

”ja bara älska att vara berusad möt mig på puben 5:55 jag är på puben nu faktist och jag är så berusad och jag stavar jette dålikt när jag berusa [namnet] (jag älskar hej babe riba) kungen är så gullig där! ring mig på [mobilnumret] eller hem 12345678901012131415 möt mig på stampen i gamla stan jag bara är full ring mig gull gris!”

Eh, okeeej? Vad hade hänt? Något allvarligt konstigt var det i alla fall. Jag menar, vem i vår ålder säger ”jag älskar att vara berusad”? Och vilken författare särskriver gullgris?

Det gick en dag, det gick två, sen fick jag ett nytt mejl från samma person med rubriken ”Herregud”:
”Hej! Jätteledsen för detta mail, Gissa om min son kommer få indragen veckopeng och lite till för detta!
[Namnet]-älskar inte kungen och är inte berusad...”

Ha, ha, det är alltså SONEN som tagit sig in på sin mammas mejlkonto och skickat det översta mejlet till alla i hennes adressbok. Saker man inte tänker på kan hända när man skaffar barn.

Stackars mina föräldrar – saker barn också kan utsätta sina föräldrar för:

1. Jag var väl typ sju och lekte debattprogram. Ämnet var ungdomens hemska ordförråd. Som bekymrad programledare skulle jag skriva upp exempel på detta språkbruk – och skrev med versaler Kuk och fitta på mitt skrivbord. Med en spritpenna som inte gick att få bort ...

2. När jag var runt fem fick jag med mig min bästis Therese att ringa på dörren hos kvarterets ”arga tant”. När hon öppnade skrek vi: ”Knulla!” och sprang iväg.

3. På språkresan till Brighton söp jag mig så full att jag inte kunde stå upp, jag spydde ner hela mig själv och hade inte tanten vi bodde hos varit så naiv hade jag nog blivit hemskickad.

4. När vi för första gången skulle åka på semester utan min storasyster ställde hon till med värsta ff-festen a la ungdomsfilm – bygdevärstingarna dök upp, sprejade ner hela skolgården, hissade upp en piratflagga i Missionskyrkans flaggstång samt sabbade ugn och kyl och trädgårdsplattor.

5. Min hobby när vi åkte någonstans var att sticka iväg på egen hand så fort mina föräldrar vände ryggen till. Ett av mina tidigaste minnen är hur en dansk tant frågar mig nåt som jag inte förstår när jag har sprungit bort från mamma och pappa i Danmark och inte har en jävla aning om hur jag ska hitta dem igen (jag tror jag var tre-fyra år).

Jag tvingade för övrigt Peter att lova att hämta vårt barn på Maria Pol när han eller hon har blivit femton eller nåt och supit sig medvetslös för första gången. Och det blir lätt han som får vabba när ungen har magsjuka också.
Herregud, vad har jag gett mig in på?!

Inga kommentarer: