lördag 14 oktober 2006

Ännu en Skärholmenlista

Sista dagen på jobbet igår och det bjöds på delikat chokladtårta (det var som chokladtryffel på nötbotten ungefär) från Grillska vid Stortorget och fantastiska fulfina mjukisdjur till barnet. En märklig känsla – separationsångest och lättnad i ett. Ungefär som sista dagen innan sommarlovet - om man hade gillat sin klass - inbillar jag mig.

En ganska osorterad Skärholmenlista:

1. Raskatt
Man fattar att området håller på att få ökad status när en american curl (=raskatt med lustiga, nervikta öron) smyger runt mellan hyreshusen. Jag hoppas att inte Kosmos spöar skiten ur den. Kosmos är större än alla andra katter här och har kommit hem med både fläskläpp och såriga öron.

2. Hustak
Kidsen har upptäckt att man kan ta sig upp på taket till grovsoprummet om man bara ställer en kundvagn i det lägsta hörnet och klättrar på den. Jag förstår dem – huset har ett asfint green roof (finns säkert nåt ord för det på svenska, men jag vet inte den korrekta benämningen) och är alldeles platt, man vill bara sitta där och äta picnic. Jag är uppväxt i en sjuttiotalsvilla med platt tak. På vintrarna brukade jag och min syster klättra upp på taket och hoppa ner i snövallarna nedanför. Det gjorde vi ända tills min syster stukade foten. Typiskt storasyskon att förstöra det roliga.

3. Bilar
Ni vet den där grejen om att invandrare skulle glassa runt i dyra Mercedesar (och att man därför ska rösta på Sverigedemokraterna)? Well, det stämmer i alla fall inte på den här gatan. Gud vilka risiga bilar som står parkerade här. Den festligaste är katolikbilen, med vindrutan helt proppfull av helgongrejer och jungfru Maria ljus och radband. Gangsterbilen (jag vet att det är en gangsterbil eftersom jag dels sett polisen genomsöka den i en razzia här på gatan, dels för att någon hade skrivet GANGSTER i dammet på motorhuven) är vit och ser helt fallfärdig ut.

4. Vivokaos
Stackars vivokassörskorna idag! Hela affären var proppfull med folk, köerna var hur långa som helst – och så blir det nåt fel med kortläsarterminalen så att folk inte kan använda sina kontokort längre. Arlas nya mezeyoughurt har förresten blivit en succé här. Gubben framför mig i kön köpte till exempel tio liter.

5. Fler affärer
Snart öppnar både Coop och Ica Kvantum här nedanför. Coop skryter med ”över 600 specialartiklar på temat Världens mat”. Hoppas att de samlar allt i en fin, stor hörna – som på Ica Globen. Och båda har öppet till tio på kvällen. Vi kommer att bli SÅ tjocka.

Inga kommentarer: