lördag 21 oktober 2006

Favoritaffärer

Grått och regn och höst och när jag gick till gallerian för att klippa mig fick jag värsta flashbacken till Valbo köpcentrum utanför Gävle. Det var det absolut roligaste jag visste när jag var liten – att åka dit (jäpp, konsumtion rules). Dealen var att det skulle regna, annars åkte vi inte dit. Haken var att man var tvungen att gå på astråkiga ställen, som IKEA och Wessels kläder. Men det var det ändå värt, för jag och min syster fick lite pengar var och åtminstone en timme att uppsöka våra favoritplatser i köpcentrumet: djuraffären, godisaffären och krimskramsaffären med porslinsfåglar och sidenblommor. Det kommer aldrig någonsin att bli så roligt att shoppa som det var då, i Valbo köpcentrum. När jag tänker efter var det nog till och med mindre än Skärholmen centrum. Men det kändes oändligt.

Mina favoritaffärer i Falun när jag var liten:

1. Smink och presenter
Som allmänt kallades för Snusk och presenter. Det var här man fick tag på typ samma snuskprylar som i Scantrend-katalogen – bröstformade salt- och pepparkar, små snoppar som hoppade fram över bordet när man skruvade upp dem. Jag köpte hälften av alla min julklappar här.

2. Lek & hobby
Första stället i Falun som sålde lösgodis som man fick självplocka, bl.a. salta och sura boxhandskar. Fantastiskt urval av luktsudd. Det var också här man kunde köpa scratch and sniff-klistermärken som luktade as (det är sant, det fanns såna – hur tänkte marknadsmänniskan som kläckte den idén?).

3. Gobiten
Hade bland annat såna där groteskt stora sega råttor som hästtjejerna äter i Marianne Ahrnes ungdomsserie Den tredje lyckan. Fast mest köpte jag korkskruvar med fruktsmak. Smakade bara socker men såg ju så festliga ut.

4. Blids bokhandel
Enda gången i hela mitt liv jag har snattat något i en affär var på Blids bokhandel. En jätteful liten blommig adressbok. Herregud, vilken mes man var.

5. Hemköp Svalan
Stället där mina föräldrar alltid veckohandlade. Det bästa var serietidningarna. Och en installation med en logvägg och en massa halm där en plasthöna ruvade på ägg. Senare, på gymnasiet, hängde vi här JÄMT. Det var nämligen den mataffär som låg närmast elevhemmet. En av våra lyckodrömmar var att tillbringa en natt på Hemköp. Fast jag kommer inte längre ihåg varför vi tyckte det var så fantastiskt.

Inga kommentarer: