torsdag 26 oktober 2006

Stoppa valfriheten!

Idag öppnade inte EN utan TVÅ gigantiska stormarknader här i Skäris centrum. Coop och Ica Kvantum. Jag testade Coop. Det var som att komma till USA, fast aningen bisarrare, för i ett hörn stod en Linda Bengtzing-wannebee och sjöng country. Till och med diskarna liknade dem i amerikanska varuhus, med såna där stora frysskåp med mängder av färdigmat. Och de hade ett helt skåp med Ben & Jerrys glass.
Samtidigt blev jag lätt deprimerad där bland alla tokshoppande människor med jättekundvagnar, tänkte på Gilbert Grape, scenen där han tvingas åka till det enorma varuhuset för att köpa tårta. Hur ska det nu gå för Munirs livs? När jag gick förbi där var det helt tomt, kassörskorna bara satt och väntade i sina kassor. Och det märktes att Coop-människorna varit där på studiebesök – Coop hade till och med köpt in samma märken av t.ex. hoummos, de satsade stenhårt på färska dadlar och nötter och grejer.

Men ... Ben & Jerrysglass ... Bravos äpple/päronjuice – såna där grejer jag får grym craving efter men som inte finns på Vi Prisma, än mindre på Munirs. Jag hatar valfrihet. Fem livsmedelsaffärer på fem minuters gångavstånd. Tur att allt på Lidl ser så äckligt och tyskt och sönderkonserverat ut att det inte ens är en valmöjlighet.

Andra saker jag inte vill välja:
1. Försäkringsbolag
2. Elbolag
(men det har tack och lov Peter valt med den äran – vi har nåt litet elbolag med jättebillig el).
3. Pensionsfonder
4. Telebolag
(jag blir ALLTID lurad, och nu när jag är höggravid är jag alla utesäljares givna måltavla – kanske för att jag inte hinner springa undan längre. Blev senast lurad av nån jävla Comviqkille utanför IKEA - "Vadå, VILL du inte ringa billigare?" Nej. Jag vill ha det enkelt, jag vill inte ödsla tid och energi på sån skit som vilket telefonbolag jag ska välja.)
5. Lunch/middags-ställe

Inga kommentarer: