söndag 29 oktober 2006

Därför hatar vi "goa" killar

Ur dagens Expressen – Fråga Katerina om Relationer och sex:
Rubrik: Varför uppskattas inte ”goa” killar?
Fråga: ”Jag är 26 år gammal och vill gärna beskriva mig som en väldigt trevlig, social och attraktiv kille som inte har problem med att träffa och umgås med tjejer. Mitt problem är att jag träffar tjejer som jag faller för, och som faller för mig i början, men som alltid bryter med mig efter drygt 6-7 veckor. Anledningen har i regel alltid varit att de tycker att jag är lite för schyst och inte står ut med det. (Nästan samtliga har sagt det så det måste ligga något i det.) (...) Vad gör att tjejer i regel inte uppskattar ”goa” killar? Varför är det alltid killarna som har noll innanför pannbenet som får de bra tjejerna? Jag känner att jag av ren princip snart kommer att börja gå ut på krogen och ta hem tjejer som vanligt men börja behandla dem med kyla och medveten egoism istället för tvärtom.”

Och så vidare ... Har vi hört den förut? Oftast brukar det dock inte vara en fråga utan en jävligt gnällig insändare om att tjejer minsann bara vill ha svin. Eller i Petra Vad-hon-nu-heters usla Metrokrönikor som alltid handlar om hur synd det är om killar eftersom tjejer väljer svin – ”men vänta ni bara, killar, hon finns därute för dig”. Och så får hon rosor och tack i respons sen – äntligen en tjej som har fattat.

Så vad svarar Katerina den goa killen i frågan ovan? Jo, hon är förstås försiktig och diplomatisk och pekar på att många vill ha lite motstånd – lika försiktig och snäll som brudarna som dumpat den goa killen säkert var.

Men hallå "goa" killar – fatta läget. Ni blir inte dumpade/ratade för att ni är för snälla eller för att tjejer vill ha svin. Troligtvis blir ni dumpade av någon av följande anledningar (men tjejerna ni hänvisar till har alltid varit för finkänsliga för att ta upp den verkliga orsaken till att de inte vill ha er):

1. När ni ser minst två tjejer i flock på krogen går ni fram, tränger er ner och avbryter deras samtal med repliken: ”Och här sitter ni alldeles ensamma?”

2. Ni spanar in den snyggaste tjejen i tjejgänget, går fram och limmar men är skitotrevlig mot snyggtjejens halvfula polare som verkar betydligt mer intresserad av er.

3. Ni lyssnar enbart på Bo Kaspers och Lasse Winnerbäck – ”för deras texter handlar ju verkligen om hur det är.”

4. Ni försöker gång på gång bevisa hur humoristiska ni är genom att återberätta samma sketch som ni har sett på teve – gärna i lite större sällskap där ni inte känner alla.

5. Ni skulle aldrig säga att ni har knullat eller haft sex, ni säger att ni har älskat, eller – om ni känner er lite Lundellinspirerade – haft älskog.

6. Om en tjej säger något surt om Victoria Silvstedt, Lena Ph, Emma Andersson eller någon annan ”snygg” tjej på teve så ler ni lite retsamt och säger: ”Vadå, är du avundsjuk? Hon är väl fin” (och på tonfallet kan man höra att ni brukar sitta och runka till bilder på just den tjejen).

7. Ni har noll självinsikt och än mindre självdistans. Det tycker ni inte att man behöver ha om man är så himla go och snäll som ni.

Inga kommentarer: