måndag 9 oktober 2006

Jag är visst inte feminist

Eftersom jag knappt lyckades sova nånting i natt stannade jag hemma och redigerade och läste. Bad idea. Det var nämligen idag som Operation Avloppsrensning började här i huset. Vattnet var avstängt från 8-18 och på den hotfulla lappen man fick i brevlådan stod det att avloppsvatten från hela huset kunde bubbla upp genom toan om man spolade. Det är förstås toppen att de gör det, särskilt om det innebär av avloppen slutar stinka rå lök. Men jag tror att de utsåg mig till något slags inofficiell testperson för en rundlagd kille kom och ringde på HELA tiden – för att kolla så att jag inte spolade vatten, för att testa att själv testspola vatten, för att meddela att det nu spolade vatten efter att han kollat att det spolat vatten. Att gå och öppna dörren är ju halvjobbigt även i vanliga fall, men om man dessutom ligger nedsjunken i en soffa och är så gravid att man liknar en valross blir det ÄNNU jobbigare. Samtidigt måste man ju bara vara trevlig mot snubbar som han, för dels verkade han själv snäll, dels måste det vara ett av världens mest otacksamma jobb att rensa avlopp.

Gjorde igår misstaget att kolla på dokumentären Feministerna på SVT. Har i många år sett mig själv som feminist, men efter den dokumentären vete fan ... Allt var bara så fult och töntigt och ... humorlöst. Sådär så man vred sig av genans. Vanligtvis vassa debattörer framstod som högstadieelever som höll föredrag i skolan. Och så nån ”radikal” grupp brudar (som givetvis hette nåt med fitta, det verkar vara obligatoriskt) som stod och hoppade och skrek om att skära kuken av gubbarna. Hela dokumentären var liksom ”alla kan tralla”. Det är inte roligt. Det är inte spännande. Det är inte radikalt. Det känns inte angeläget. Det är som folkhögskolejazzmusiker med för långa solon, man gäspar och tänker ”jaha, men de själva verkar ju ha roligt i alla fall.”
Jag tror att dokumentärer som den här förstör MER för feminismen än vad den (inte heller så lyckade) Könskriget gjorde.

Men usch. Jag ska skaka av mig det här och tänka på feminister som håller stilen:
1. Linna Johnson
2. Judith Butler
3. Maria-Pia Böethius
4. Moa Elf Karlén & Johanna Palmström
5. Sandra Dahlén
(fast med punkt fyra och fem är jag partisk, därför får de hamna lite längre ner)

Inga kommentarer: