lördag 28 oktober 2006

Som nördbrud VILLE man fan bli kallad hora

Igår på lunchen med Sara och Ylva började vi prata om det rätt udda beteendet vi haft under en tid på högstadiet (och som jag har förstått det var vi ändå rätt nördiga alla tre): Att ta på sig så utmanande kläder som bara möjligt, och då helst i situationer eller på ställen där det var HELT fel(typ, totalt mansdominerade miljöer). Själv städade jag på Försäkringskassan, iförd den kortaste kjol som bara går att tänka sig. Nere på vaktmästeriet – där det förstås bara jobbade gubbar – blev alltid nån av männen stående och glodde medan jag torkade golv. Fast det ultimata var förstås om man var flera stycken fjortisbrudar och nån gubbe uppmärksammade en. För målet var förstås inte att faktiskt bli utsatt för något sexuellt, jag vet knappt om det var den berömda bekräftelsen man sökte. Och vi var knappast så oskyldiga att vi inte hade en aning om vad vi höll på med. Nej, vad vi ville var ju att få bryta ihop i en skrattattack tillsammans och sedan diskutera snuskgubben i oändlighet: ”Och han bara ....!” ”Och SÅG du hur han kollade på dig när du ...” ”Jag veeeet, så JÄVLA äcklig!”

Jag blev aldrig kallad hora på högstadiet (jo, en gång, av en kompis på ett disco, men då lappade jag till henne svinhårt) så jag vet förstås inte hur jag hade reagerat, jag hade kanske känt mig jättekränkt. Men jag tror inte det. Jag var ju som sagt nördbrud, att ens bli sammankopplad med något sexuellt var positivt. Jag blev svärmiskt förälskad i vilken äckelkille som helst som typ kom fram och frågade om man ville knulla på det lokala discot. I debatten om tonårstjejer nu handlar det alltid om det här – vägra kallas hora. Sexualiseringen av fjortisbrudar lyfts fram som det enda problemet som existerar för den gruppen människor – i alla fall om man får tro de betydligt äldre som för deras talan. Är det tidsandan som har förändrats? Är det för att jag växte upp på landet men nu följer debatten från storstäderna? Är det för att jag var nördbrud och aldrig riktigt kände av problemet (men nördbrudar är väl något tidlöst – de måste väl ha andra kriser nu som då)? Eller har debattörerna helt enkelt missat något väsentligt?

Saker som kändes betydligt värre att höra än att man var en hora när man var fjortis:
1. ”Fy fan vad ful du är!”
2. ”Du är så jävla torr, vet du det?”
3. ”Det är okej att du inte följer med dit, va? För de andra tycker att du är så himla tråkig.”
4. ”Kolla på henne, så jävla äcklig!”
5. ”Vad ska du med bikinitopp till, du har väl inga bröst?”

Inga kommentarer: